Dzīvojot informācijas laikmetā, cilvēki no izglītības sistēmas vadības sludina, ka ir nepieciešams palielināt īpašo zinātņu ietekmi un izvēli pāri citām. Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) valsts ierēdņu prioritāte ir postulēt dabaszinātņu priekšmetu tempļus par svētiem, un pa ķieģeļiem izjaukt jau esošo, stabilo humanitāro un sociālo zinātņu priekšmetu ēku. Tiek programmēta jauno cilvēku rīcība atzīt bultiņas “jā” vai “nē” par spēkā esošiem, nepievēršot uzmanību paradoksam, ka pastāv arī trešā un ceturtā opcija rīcības izvēlē.
Ir naivi ticēt, ka mūsu
prioritāte ir inženierzinātnes un dabaszinātnes, kad centralizēto eksāmenu
rezultāti norāda uz pretējo. Cenšoties palielināt šo zinātņu mācību priekšmetu
jau pietiekami lielo slodzi vispārizglītojošās skolās, tiek apspiestas
humanitārās un sociālās zinātnes, par kurām skolēniem ir vēl saglabājusies
interese. Akli sekojot uzspiestai ideoloģijai “mums vajag”, un tās
modifikācijai “mums vajag inženierus”, “mums vajag IT speciālistus”, “mums
vajag zinātniekus”, mēs zaudējam cilvēcisko, kas mūsu kultūrā ir. Palielinot
mācību stundu skaitu dabaszinātnēm, skolu administrācijas nereti aplami seko
mainīgiem politiskiem saukļiem, līdz ar to pamazām notiek vienotās vēl
neuzlabotās izglītības sistēmas sadalīšana “svešajos” un “savējos”.
Skolās samazinās tādu mācību priekšmetu
apjomi kā, piemēram, literatūra, mūzika, kulturoloģija, filozofija, politika un
tiesības, psiholoģija, vizuālā māksla u.c. Skolas administrācijas, seko IZM ideoloģijai un cenšas izpatikt aicinājumam rīkoties tā,
kā ieteiks no augšas. Un rīkojas, neuzlabojot esošu sistēmu, nepalielinot
dabaszinātņu priekšmetu pasniegšanas kvalitāti vidusskolā, toties palielinot to
kvantitāti. Tad sākas modelēšana, neveicot pētījumus skolu ietvaros.
Ja, dzirdot saukli “mums vajag”,
tiek samazināts stundu skaits humanitāro un sociālo zinātņu mācību priekšmetos,
tad iespējams nākamajā reizē kāds no tiem vispār tiks izsvītrots no programmas
par labu dabaszinātņu priekšmetu kvantitātei.
Tā, piemēram, notiek ar
kulturoloģijas mācību priekšmetu izvēli vidējās izglītības programmās. Kulturoloģija idejiski dod iespēju apvienot
vairākus mācību priekšmetus, ko, iespējams, neapjauš skolu direktori.
Kulturoloģijā skolēni kritiski domā un darbojas radošā, atraktīvā veidā,
cenšoties analizēt un spriest par kultūras vēsturi toreiz un tagad, par dažādām
idejām, kas mainīja un maina pasauli. Šajā mācību priekšmetā tiek veidota
pasaules, sabiedrības un sevis izpratne, toleranta attieksme pret citādo un
pozitīva rīcībspēja dzīves izaicinājumu priekšgalā. Viesojoties skolā “X” šī
raksta autors novēroja, ka priekšmets tiek “dzīts ārā” kā nevajadzīgs. Skolā
“Y”, priekšmets tiek saglabāts un ietverts arī dabaszinību izglītības virzienā
programmā, ar mērķi veidot skolēnos personības, kas orientējas mākslā, kultūrā,
kritiski un radoši domā, ir toleranti un atvērti kultūru dialogam, kas ir tik
nepieciešams mūsu saziņas laikmetā. (Plašāk par kulturoloģijas mācību
priekšmeta saturu var uzzināt tā standartā, Ministru kabineta noteikumos,
22.pielikumā, tiešsaiste: http://likumi.lv/doc.php?id=257229#piel22)
Pasaules ainas vispusīgā
apzināšana ir rīks pozitīvai uztverei un darbībai dzīvē. Dabaszinātnes
pēta dabu un cilvēku no fiziskā un
materiālā, izrēķināmā, eksperimentiem un novērojumiem pārbaudītā aspektiem,
savukārt, humanitārās un sociālās zinātnes pēta dabu un cilvēku no tā garīgā,
radošā, cilvēciskā, kas veido mūs kā par personībām. Humanitārās zinātnes ir par cilvēcisko mūsos. Liedzot un
apspiežot jūtas, domāšanu, iztēli, dvēseli, radošumu, - tiek ignorēts tas, kas
padara cilvēku par personību, par sugu ar nosaukumu – Cilvēks. Protams, varai
ir interese kontrolēt un pakļaut. Varai ir grūtāk manipulēt ar attīstītāku
cilvēku, kas vispirms domā kritiski un radoši – to vieglāk darīt ar tādu, kurš
automātiski pieņem vienu vai otru ideoloģiju.
Bez diskusijām tiek pieņemti
dažādi likumprojekti, un tas ir piemērs tam, ka bez diskusijām un iespējas
spriest, izvērtēt, tiek audzināts varai ērts un pieņemams cilvēks. Manipulācija
vienvirziena ideoloģijas gadījumā nežēlo jauniešus, kas veidos turpmāko sabiedrības
nākotni.
Nesaprotot sevi, cilvēki nesapratīs citus. Humanitārās
un sociālās zinātnes ir par kopsakarībām un saprašanu. Šīs zinātnes ataino
pārmaiņas mūsos. Vieglāk atstāt jauno paaudzi neziņā un ar to spēlēties, nekā
izvērtēt viņu progresīvo domāšanu un jaunradi, vēlmi radīt mūziku, mākslu,
runāt vairākās valodās, kultūrās, radoši izpausties un domāt kritiski.
Nezināšana un nedomāšana, kā
zināms, noved sabiedrību pie programmētas uzvedības. Šāda sabiedrība līdzinās
tam, ko atainojis ziemeļu renesanses
gleznotājs Pīters Brēgels Vecākais gleznā “Aklie” (1568.) (Mateja evaņģēlija 15.nodaļa 14.pants:
“Atstājiet tos! Viņi ir akli un aklo vadoņi. Bet kad aklais aklo vada, abi
iekrīt bedrē.”). Vai ierobežojot humanitāro un sociālo zinātņu mācību priekšmetu
nozīmi vidusskolas izglītībā Latvijā skolēni nākotnē
neiekritīs bedrē, kā ir šajā mākslas darbā?...
Topošie skolotāji par humanitāro
un sociālo zinātņu pastāvēšanu un cieņpilnu attieksmi no skolu administrācijas
un varas “apustuļiem”. Spējas un iespējas katram ir dažādas, ir jābūt atvērtiem
pārmaiņām, un arī jārespektē skolēna individualitāte un radošums, ko darbina
humanitārās un sociālās zinātnes. Lai top sapratne! Paldies!
No comments:
Post a Comment