Pa vidu starp centralizāciju vai decentralizāciju
Atskatoties uz to,
kā izglītības sistēma ir aizvadījusi šo gadu, man atkal un atkal jādomā par
izglītības filozofiju un sabiedriski politiskajām vēsmām kopumā. Kuru ceļu mūsu
valsts vēlas iet? Tādu, kurā katrs ir atbildīgs par savu rīcību, vai tādu, kurā
mūs vada stingra roka no augšas? Pastāv divas krasi atšķirīgas pieejas -
centralizēta vai decentralizēta. Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) šobrīd
ir kaut kur pa vidu, kas, manuprāt, bremzē nozares izaugsmi. 90. gados sākām
iet decentralizācijas virzienā, bet pēdējos gados virzāmies uz centralizācijas
pusi. Nemākam vai nevēlamies stiprināt demokrātijas vērtības - brīvību, izvēli
un atbildību?
Jādomā par brīvību kā vērtību
Laikam ejot,
tāds demokrātisks instruments kā darba grupas, pamazām ir kļuvis par farsu un
piemēru demokrātijas tēlošanai. Mums ir daudz t.s. ietvara dokumentu, kuri
“saskaņoti” ar ekspertiem, bet rezultātā noved pie pārgudrām, neko nepasakošām
frāzēm. Mēs vēlējāmies aizbēgt no centralizācijas un sākām spert soļus šajā
virzienā, bet, visdrīzākais, nemācēšanas dēļ pamazām esam atgriezušies pie
diezgan autoritāra vadības stila. Nākamajos gados vairāk jādomā par brīvību kā
vērtību. Mums jāapzinās sava neatkarīgā valsts un jāpatur prātā, ka bērni, kas izauguši
brīvā valstī, turpinās mūsu brīvību. Un mums jāspēj atbildēt uz jautājumu, vai
mūsu paaudze ir izdarījusi visu, lai viņi saprastu, cik svarīga ir brīvība?
Uzņemties atbildību pašiem
Raugoties uz
pārmetumiem, kas tiek raidīti izglītības sistēmas virzienā, negribētos
piekrist, ka pie visa vainīgs ministrs vai ierēdņi, kuri nav kaut ko izdarījuši
savlaicīgi, piemēram, šovasar nebija izveidojuši mācību materiālus
attālinātajām mācībām. Arī pašām skolām un pedagogiem jāuzņemas lielāka
atbildība, nevis jāpieprasa precīzas instrukcijas no augšas. Protams, no nozares ministra gribētos sagaidīt lielāku
iedrošinājumu un uzticēšanos. Šāda pieeja ilgtermiņā ļautu krietni samazināt
ierēdniecības aparātu, līdzekļus no pārvaldības un kontrolējošām iestādēm pārceļot
uz skolām. Ideja nav jauna, bet pēdējā desmitgadē tas nav izdevies. Pandēmija
var kalpot par robežšķirtni, lai mēs beidzot to īstenotu.
Par izvēles brīvību izglītībā
Neatkarīgā
izglītības biedrība regulāri reaģē uz aktualitātēm nozarē, sasauc sapulces, organizē
aptaujas, diskutē, rod risinājumus un vienmēr aicina arī IZM ieklausīties
profesionāļu viedoklī. Gada nogalē tapa skolotāju atbalsta sistēmas
piedāvājums, kas aptver plašu pedagogu vajadzību spektru un jārealizē
ilgtermiņā. Biedrība apvieno pedagoģijas profesionāļus, kuri gan ikdienā
saskaras ar realitāti skolās, gan strādā ciešā sasaistē ar zinātni. Mēs vienmēr
esam iestājušies par izvēles brīvību izglītībā. Nav noslēpums, ka izglītības
sistēma ir diezgan konservatīva un inerta pēc būtības, ir grūti panākt
pārmaiņas, tomēr šogad iezīmējās viena, manuprāt, ļoti laba tendence - IZM ļāva
pašvaldībām sadarbībā ar skolām plānot, kā strādāt krīzes apstākļos. Bija
diezgan daudz protestu pedagoģiskajā vidē un virkne pauda uzskatu, ka izlemt,
pēc kāda modeļa skolām darboties, ir IZM pienākums. Tomēr patiesībā tas ir
jautājums par atbildību - cik esmu spējīgs pats uzņemties atbildību un cik
sagaidu, lai kāds no augšas par visu atbild. Šajā ziņā mūsu sabiedrībai ir, kur
augt.
Attālinātās mācības un intensīva digitalizācija
Aizvadīto gadu izglītības
jomā raksturo attālinātās mācības, intensīva digitalizācija, kā arī pāreja uz
kompetenču pieeju mācību procesā. Tie, kuri izprot ideju un cenšas to attīstīt,
pilnveidojot ikdienas mācību procesu, dara to labi. Tāpēc arī rezultātiem jābūt
labiem. Tomēr ir daļa skolu kolektīvu, kuri dažādu iemeslu dēļ pretojas
pārmaiņām, un tas atsauksies arī uz rezultātiem. Ko varam darīt? Aptvert tās
skolas, kam nepieciešama palīdzība. Biedrība jau vairākkārt izteikusi gatavību
palīdzēt, arī citas sabiedriskās organizācijas to varētu darīt, bet sākotnējam
aicinājumam jānāk no ministrijas un pašvaldībām, lai pēc iespējas intensīvāk
veicinātu pozitīvas pārmaiņas. Tas attiecas gan uz kompetenču pieeju, gan
digitalizāciju.
Biedrība 2020.
gadā īstenoja vairākas pedagogu aptaujas, piemēram, aicinot izteikties par to,
kas būtu jādara personīgajā, skolas un izglītības politikas līmenī, lai
veiksmīgi turpinātu mācību procesu nepierastos apstākļos. Iezīmējās konkrēti
virzieni, kuros jāstrādā: datortehnikas nodrošināšana, programmatūra un prasmes,
bez kurām digitalizācijas process nav iespējams.
Aktīvāka sadarbība ar nevalstisko sektoru
Vasarā daudzas
skolas čakli gatavojās vīrusa otrajam vilnim un izstrādāja savu pieeju. Šīm
skolām, protams, rudenī veicās vieglāk. Bet, vai valsts līmenī tika izdarīts
pietiekami daudz, lai veicinātu digitalizāciju? Manuprāt, varēja izdarīt
vairāk, taču nevaram noliegt, ka IZM ir centušies. Daudzi pedagogi ir sašutuši,
ka piedāvātie kursi nav pietiekami kvalitatīvi un mūsdienīgi. Jā, tā ir
ieilgusi problēma. Tālākizglītības process ir diezgan stagnātisks, un arī šajā ziņā
aicinu IZM un pašvaldības vairāk sadarboties ar nevalstisko, privāto sektoru,
kur koncentrējas jaunas idejas un nestandarta prāti problēmu risināšanai. Beidzot
jāpārkāpj pāri vecajam domāšanas veidam, ka ministrs un skolu valde zina labāk.
Viesojoties pie Somijas kolēģiem, izskanēja lieliska frāze – pārmaiņas sākas no
vidus. Tieši skolotāji visātrāk var ģenerēt jaunus risinājumus, jo skolas vide
tos pieprasa nemitīgi. Ir pedagogi, kuri atraduši fantastiskas jaunas mācību
metodes, ārvalstu resursus, kur smelties gan jaunas idejas, gan jau gatavus
materiālus. Nevalstiskais sektors cenšas popularizēt šīs idejas, jo ir būtiski ekipēt
pedagogus ar jaunām iespējām.
Pedagogi ar misijas apziņu
Šobrīd frontes
pirmajās uguns līnijās ir mediķi, bet pedagogi nodrošina aizmuguri - uztur
veselīgu klimatu un attiecības. Komunicējot ar visdažādākajiem pedagogiem, var
secināt, ka vairumam ir misijas apziņa, un, ja tāda ir, misija tiek pildīta bez
kurnēšanas. Jā, pedagogi izdeg, jo apstākļi ir sarežģīti, tāpēc nozīmīga loma ir
skolu vadībai un tam, kā viņi spēj atbalstīt savu kolektīvu. Šis ir laiks, kad
izkristalizējas būtiskas līderu īpašības: atbildība, spēja solidarizēties un
sastrādāties, saglabāt vēsu prātu, nekrist panikā u.c. Pēc šīs krīzes spilgti
redzēsim, kur bijis līderu trūkums, tāpēc šobrīd atkārtoti aicinu IZM strādāt
pie direktoru institūcijas stiprināšanas.
Mana atbildība
ir stingri stāvēt uz zemes, ieturēt zinātnisko līniju visās savās darbībās,
sākot ar savu personīgo dzīvi un beidzot ar skolu un izglītības politiku. Mana
brīvība ir būt atbildīgai. Es to izvēlos!
Autore: Neatkarīgās izglītības biedrības valdes
priekšsēdētāja, privātās vidusskolas “Patnis” dibinātāja Zane Ozola.
No comments:
Post a Comment