Skolas direktore: Neatlikt mācības 1. klasē
Lielai daļai skolēnu mācību gads jau noslēdzies un
šobrīd aktīvi tiek kalti plāni vasaras brīvlaikam, tomēr ir ģimenes, kas ar
bažām domā par nākamo mācību gadu – kamēr vieni raizējas par bērnu emocionālo labsajūtu,
citus uztrauc tas, vai bērniem būs iespēja iegūt īstu skolas pieredzi? Īpaši
aktuāli tas ir topošo pirmklasnieku vecākiem. Šajā kontekstā skolām jāizrāda
aktivitāte, runājot ar vecākiem, skaidrojot situāciju un gatavojoties gan
plānam A – mācībām klātienē, gan B – mācībām attālināti, norāda privātās
vidusskolas “Patnis” direktore Agnese Pūtele. Viņa piebilst, ka pandēmijai
nevajadzētu kļūt par iemeslu tam, ka skolas gaitu uzsākšana tiek atlikta par
gadu, un aicina nebaidīties, jo viss ir apgūstams un paveicams.
Plaša emociju gamma
Runājot par
aizvadīto mācību gadu, vēlos izteikt pateicību ikvienai ģimenei, jo zinu, ka
šogad izdzīvojām ļoti plašu emociju gammu – no bēdām un noguruma līdz priekam
un gandarījumam par paveikto. Lai cik grūts bija sākums, piemēram, jaunāko
klašu skolēniem, kuriem bija jāmācās plānot savu dienu un mācīties mājas
apstākļos, laika gaitā viss “iegāja sliedēs”. Daudziem no mums vajadzēja tikai
paskatīties acīs savām bailēm un ķerties pie lietas. Šeit gan jāsaka milzīgs
paldies jaunāko klašu skolēnu vecākiem, kuri sakārtoja savu ikdienu tā, lai
varētu sniegt atbalstu saviem mazajiem skolēniem.
Jaunais mācību gads jāsāk ar izvērtējumu
Protams,
aizvadītā mācību gada sekas būs vērojamas visu vecuma posmu skolēniem un nākamā
gada septembris būs laiks, kad izvērtēt, kādu izglītības pakāpi sasniedzis
katrs skolēns. Mācīšanās caur ekrānu ir ietekmējusi izpratni par objektivitāti,
tāpēc, atsākoties skolas gaitām, bez analīzes un izvērtējuma – neiztikt. Domāju,
ka pat vienas klases ietvaros būs vērojami ļoti atšķirīgi līmeņi un būs arī
neapgūtas lietas, tomēr, identificējot aspektus, kas jāuzlabo, ir iespējams
turpināt izglītību no “punkta”, kurā katrs atradīsies.
Emocionālais fons
Izvērtējot
aizvadīto mācību gadu un plānojot nākamo, jādomā arī par emocionālo fonu.
Pašvadītā mācīšanās mājās daudziem šķita labāka, nekā došanās uz skolu, īpaši vecākajās
pamatskolas klasēs. Un, lai gan cilvēks ir sociāla būtne, kam nepieciešama
klātienes komunikācija, jāņem vērā, ka tie bērni, kuru vecāki strādā no mājām,
varētu būt daudz vairāk pielāgojušies situācijai un arī nākotnē var paust vēlmi
turpināt mācības šādā veidā. Attālinātajam mācību procesam bija ne tikai mīnusi
un blaknes, bet arī vairāki pozitīvi aspekti – kombinētās mācības jeb “blended learning” ir iespējams iekļaut arī klātienes
mācību modelī.
Atbalsts pirmklasnieku ģimenēm
Mazākie bērni
visticamāk gan vēlēsies doties uz skolu, īpaši tie, kuri šogad absolvējuši
pirmsskolu un nav saskārušies ar attālināto mācību procesu. Tas var radīt bažas
topošo pirmklasnieku vecākiem – kā bērni spēs mācīties attālināti, ja tas būt
nepieciešams, bez šādas pieredzes? Es aicinātu arī skolas būt aktīvām un jau
laikus diskutēt ar vecākiem, palīdzot ģimenēm sagatavoties, piemēram, augusta
noslēgumā organizējot tikšanās un apmācības, lai vecāki varētu apgūt
platformas, kas bērniem būs jāizmanto mācību procesā, kā arī saņemtu skolotāju
ieteikumus, kā atbalstīt savu pirmklasnieku mājas apstākļos – kā iekārtot
mācību vidi, plānot dienu, nepildīt darbus skolēnu vietā un nekļūtu arī par
skolotāju mājās, bet par atbalstu dienas plānošanā.
Viss ir apgūstams un iespējams
Tāpat vēlos
uzmundrināt un iedrošināt tās ģimenes, kas šobrīd apsver iespēju atlikt skolas
gaitu uzsākšanu, ja mācības notiks attālināti. Ja nav citu, ļoti nopietnu
iemeslu, tikai tāpēc, ka mācības varētu notikt attālināti, nevajag atlikt 1.
klasi. Viss ir apgūstams un iespējams. Skolām un pedagogiem ir metodes un
pieredze, un viennozīmīgi – gatavība sniegt atbalstu.
Klātienē vismaz sākumskola
Aizvadītais gads
nav bijis viegls un esam gājuši cauri daudziem izaicinājumiem, tomēr tas
sniedzis arī ļoti vērtīgu pieredzi. Izmantojot apgūto, nākotnē varam raudzīties
daudz pozitīvāk un cerīgāk, neraugoties uz to, ka jautājums par mācību gada
norisi vēl ir nezināms lielums. Esam daudz mācījušies un uz situāciju raugāmies
pavisam citādāk, nekā pērnā gada pavasarī. Turklāt, pirmsskolu darbošanās
klātienē visu gadu ir parādījusi, ka tas ir iespējams, un, ja septembrī visi
skolēni nevarēs doties uz skolu klātienē, vismaz sākumskolas pirmajām klasēm to
būtu iespējams nodrošināt. Arī izglītības un zinātnes ministres Anitas
Muižnieces paustais, ka klātienes mācības visiem skolēniem, ir viena no viņas
darbības prioritātēm, vieš cerības attiecībā uz jauno mācību gadu.
Autore: Privātās vidusskolas “Patnis” direktore
Agnese Pūtele
No comments:
Post a Comment