Pirms jaunā
mācību gada sākuma pie lietotājiem nonāks jaunā DigiKlases platfoma ar vairāk nekā 700 apkopotiem digitāliem
mācību materiāliem, rīkiem un platformām!
Jau kopš 2021. gada janvāra DigiKlases projekta komanda un Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes studenti strādā pie platformas izstrādes, kurā tiek apkopoti un klasificēti Latvijā un pasaulē pieejami daudzveidīgi digitāli mācību materiāli un rīki, lai veicinātu un atbalstītu izglītības jomas speciālistus tehnoloģijām bagātinātu mācīšanās procesu padarīt pedagoģiski jēgpilnu.
DigiKlases krātuvē šobrīd apkopoti un ievadīti vairāk, kā 700 dažādu materiālu, kas kvalificēti atbilstoši digitālu mācību līdzekļu kategorijām. Jāuzsver, ka kategorijas vienu no otras atšķir to funkcionalitāte un mērķis, kam digitālais mācību līdzeklis izmantojams, savukārt Digiklases projekta komandas izstrādātie kritēriji palīdzējuši veikt materiālu analīzi un grupēšanu tā, lai atvieglotu skolotāja darbu, ieviešot kādu no materiāliem mācību procesā.
Platforma veidota tā, lai katrs skolotājs DigiKlasē atrastu sev noderīgus materiālus, tomēr aicinām ikvienu pievērst uzmanību katra mācību materiāla saturam, piemērojot tos skolēnu mācību vajadzībām. Izveidotā krātuve apkopo materiālus visiem izglītības posmiem, sākot ar pirmsskolu un beidzot ar pieaugušo izglītību. Platformā izveidots filtrs un meklētājs, kas tās lietotājiem palīdzēs atlasīt nepieciešamos materiālus pēc tādiem parametriem, kā mācību priekšmets, vecums, materiāla veids un daudziem citiem.
Par “DigiKlasi” stāsta projekta vadītāja Katrīna Elizabete Puriņa-Biezā “DigiKlase tapa ar lielu domu - atbalstīt Latvijas skolotājus. Šo mērķi mēs vēlamies sasniegt ne tikai, piedāvājot mācību materiālu datubāzi skolās jau strādājošiem skolotājiem, bet arī ļaujot Latvijā aktīviem izglītības jomas darbiniekiem pastāstīt un parādīt savu veikumu. Tomēr viens no būtiskākajiem DigiKlases ieguldījumiem ir topošo skolotāju izglītībā. Tā kā platformu izstrādā un uztur Pedagogoģijas, psiholoģijas un māksalas fakultātes darbinieki, arī tās turpmākā attīstībā mēs nozīmīgu lomu redzam sadarbībai ar fakultātes studentiem un docētājiem, iepazīstinot viņus ar plašo materiālu klāstu, kā arī mudinot pievienot un izstrādāt jaunus tehnoloģiju bagātinātām mācībām domātus mācību materiālus.”
Gluži kā Rīga, arī Digiklase vēl nav gatava. Darbu pie platformas plānots turpināt, gan papildinot datubāzi ar arvien jauniem digitāliem mācību līdzekļiem un rīkiem, pievienojot vēl neapkopotos materiālus, gan aicinot izglītības jomas speciālistus izstrādāt un DigiKlasē publicēt jaunus interaktīvus mācību līdzekļus. Tāpat plānots attīstīties un nākotnē piedāvāt metodiskos ieteikumus video instrukciju veidā, darbā ar dažādiem izglītības un satura izstrādes rīkiem. Visi lietotāju iesniegtie ieteikumu par materiāliem vai rīkiem tiks izvērtēti un pievienoti DigiKlases datu bāzē, savukārt Pedagoģijas fakultātes studentiem ik gadu būs iespēja strādāt pie DigiKlases platformas attīstības studiju prakses ietvaros, tādā veidā gūstot iespēju labāk iepazīties ar lielo digitālo mācību līdzekļu klāstu.
Ienāc un pamēģini! www.digiklase.lv
Projekts īstenots ar Latvijas Universitātes finansiālu atbalstu.
DigiKlase
Kas ir DigiKlase?
Platforma
tehnoloģiju bagātinātām mācībām ir Latvijas Universitātes Pedagoģijas,
psiholoģijas un mākslas fakultātes īstenots projekts, kura ietvaros ir
izstrādāta digitāla krātuve daudzveidīgu digitālu mācību materiālu un rīku
apkopošanai, novērtēšanai un klasificēšanai. DigiKlases lietotājiem šobrīd
pieejami vairāk kā 700 digitāli mācību materiāli un rīki.
[attēls –
Kategorijas]
Kam paredzēta DigiKlase?
Krātuves
materiāli un rīki ir noderīgi visos izglītības posmos skolotājiem pirmskolā,
sākumskolā, pamatskolā un vidusskolā. Tos var izmantot arī vecāki un citiem
izglītības jomas pārstāvji, plānojot un vadot izglītības procesu.
Ko var darīt DigiKlases platformā?
Skolotāji mūsu
platformas krātuvē var meklēt mācību materiālus pēc to nosaukuma vai atslēgas
vārdiem, kā arī ar filtra palīdzību atlasīt tieši savam mācību priekšmetam, vai
audzēkņu vecumam noderīgos materiālus. Tāpat katra materiāla aprakstā ir
pieejama informācija par tā unikālajām īpašībām: vai materiāls ir maksas vai
bezmaksas, kāda veida funkcionalitāte tajā pieejama, uz kāda veida ierīcēm šis
materiāls vieglāk lietojams u.c.
[attēls – TBM
ieguvumi]
Kāds ir DigiKlases galvenais mērķis?
Atbalstīt Latvijas izglītības sistēmu vienā vietnē apkopojot
dažādus mācību materiālus un pasaulē
populārākos rīkus, tehnoloģiju bagātinātām mācībām latviešu valodā un
svešvalodās. Pašlaik Latvijā jau izstrādāto digitālo mācību līdzekļu skaits ir
ievērojams īpaši tādēļ, ka izglītības iestādes, organizācijas un paši skolotāji
aktīvi iesaistās daudzveidīgos projektos, kuru viens no sasniedzamajiem
rezultātiem bieži vien ir digitāla satura izstrāde. Pagaidām daudzi atsevišķi
mācību materiāli un pat vienas organizācijas materiālu apkopojumi ir zināmi un
atpazīstami tikai dažiem skolotājiem. Projekta gaitā mūsu galvenais uzdevums
bija apkopot jau esošos materiālus un sakārtot tos vienuviet. Līdz ar to mūsu
platformā skolotāji var iepazīties ar gan Latvijā, gan pasaulē izstrādātiem
mācību materiāliem un rīkiem.
Kas ir tehnoloģiju bagātinātas mācības?
Latvijas
Universitātē, Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas faku;tātē ir uzsākts darbs
pie izglītības zinātņu apakšvirziena Smart
Pedagogy konceptualizēšanas, lai tehnoloģiju bagātinātu mācīšanās procesu
padarītu pedagoģiski jēgpilnu. Tas ir mācību process, kurā tehnoloģijas tiktu
izmantotas nevis tikai kā savādāks mācīšanās veids, bet kā mācīšanās, kuras
laikā izglītojamie paši iesaistās savu zināšanu konstruēšanā un pašvadīti
mācās. Par tehnoloģiju bagātinātām mācībām ir
izveidojušies vairāki mīti, piemēram, ka digitālo risinājumu izmantošana
vienmēr ir dārga, jo nepieciešams iegādāties sarežģītu programmatūru, kā arī,
ka tehnoloģijas var izmantot tikai to lietošanu apgūstot īpašos kursos.
Mūsdienās digitālo risinājumu klāsts ir tik plašs, ka tos iespējams ieviest
visdažādākajās formās, sarežģītības pakāpēs, kā arī pie ļoti atšķirīgām
finansiālām iespējām, tai skaitā bez maksas. Tieši bezmaksas un daudzveidības
aspekti ir tie, ar kuriem DigiKlases komanda vēlas iepazīstināt skolotājus,
citus izglītības jomas pārstāvjus un vecākus.
[attēls – TMB]
Kāpēc mūsdienās vairs nevaram iztikt bez tehnoloģiju
bagātināta mācību procesa?
Tehnoloģijas un digitāli risinājumi var būt spēcīgs instruments, lai pārveidotu
mācīšanos un pilnveidotu mācību vidi. Tās var palīdzēt stiprināt un attīstīt
attiecības starp pedagogiem un skolēniem, aktualizēt mūsdienīgās pieejas un
savstarpējo sadarbību. Taču, lai to sasniegtu, izglītības procesā jāizmanto
tehnoloģiju un digitālo risinājumu iespējas un priekšrocības, un jānodrošina
tehnoloģiju, digitālo mācību līdzekļu un mācību tehnisko līdzekļu izmantošana
izglītības vidē, tai pat laikā arī stiprinot pedagogu digitālās kompetences,
lai šos līdzekļus izmantotu ne tikai izklaides nolūkos vai tikai noteiktu
prasmju stiprināšanai.
[attēls – Kāpēc
nevaram iztikt bez TMB]
Ko nozīmē “Lietotāja pieredzes novērtējums”?
Projekta komanda
ir izstrādājusi dažādu mācību līdzekļu lietošanas pieredzes novērtēšanas rīku,
kur izdalītas 7 digitālu mācību materiālu kategorijas un noteikti kritēriji
katras kategorijas mācību materiālu izvērtēšanai. Tos būtiski vienu no otra
atšķir to funkcionalitāte un mērķis, kam digitālais mācību līdzeklis
izmantojams. Līdz ar to katrs no tiem atšķirīgā veidā var iedzīvināt
tehnoloģiju bagātinātu mācību procesu.
[attēls –
Interaktivitātes pakāpes]
Kā tiek vērtēti materiāli un rīki?
Izstrādātie vērtēšanas
kritēriji ir orientēti uz mācību materiālu aspektiem, kas tiešā veidā ietekmē
mācību procesu vai skolotāja darbu, kā arī nepieciešamo aparatūru materiāla
izmantošanai, ar mērķi atvieglot skolotāja lēmumu pieņemšanu mācību materiālu
izvēlē. Iepazīstoties ar mūsu sniegto materiāla aprakstu skolotājam ir iespēja
gūt priekštatu par katru mācību materiālu pietiekamā līmenī, lai izvērtētu
materiāla noderīgumu savā darbā. Līdz ar to izstrādātie kritēriji neatspoguļo
pilnībā materiālu saturisko kvalitāti, bet demonstrē, cik, mūsuprāt, viegli
skolotājam būtu katru materiālu ieviest mācību procesā. Tāpat jāpiebilst, ka
kritēriji tiek periodiski pilnveidoti, lai nodrošinātu pēc iespējas
atbilstošāku izvērtēšanu dažādajiem tehnoloģiju
bagātinātu mācību materiāliem un rīkiem.
Kā attīstīsies DigiKlase?
Komanda un
projekta turpinājums
Projekta gaitā
arvien cenšamies rast jaunus veidus, kā uzlabot un attīstīt DigiKlases
funkcionalitāti. Darbu pie platformas plānots turpināt, gan papildinot datubāzi
ar arvien jauniem digitāliem mācību līdzekļiem un rīkiem, pievienojot vēl
neapkopotos materiālus, gan aicinot izglītības jomas speciālistus izstrādāt un DigiKlasē publicēt jaunus
interaktīvus mācību līdzekļus. Tāpat plānots attīstīties un nākotnē piedāvāt
metodiskos ieteikumus video instrukciju veidā, darbā ar dažādiem izglītības un
satura izstrādes rīkiem.
Studentu prakse
PPMF studentiem
ik gadu būs iespēja strādāt pie DigiKlases platformas attīstības studiju
prakses ietvaros, tādā veidā gūstot iespēju labāk iepazīties ar lielo digitālo
mācību līdzekļu klāstu, to veidiem un citiem vērā ņemamiem mācību līdzekļu
saturiskajiem un tehniskajiem aspektiem. Jau šobrīd DigiKlasē savas studiju
prakses ietvaros iesaistījušies 14 fakultātes studenti no dažādām maģistra
studiju programmām, kuri sekmīgi strādāja pie digitālu mācību materiālu
izvērtēšanas un ievadīšanas datubāzē.
Lietotāju
ieteikumi
Nākotnē visi
lietotāju iesniegtie ieteikumu par materiāliem, vai rīkiem tiks izvērtēti un
pievienoti DigiKlases datu bāzei. Arī citiem skolotājiem un
organizācijām sniegsim iespēju ieteikt savus izstrādātos digitālos mācību
materiālus ievietošanai DigiKlases platformā, tādējādi veidojot kopīgu krātuvi,
kas pastāvīgi tiek uzturēta un atjaunota.
Studentu
materiāli
DigiKlase ir daļa
no PPMF, kurā studē liels skaits topošo Latvijas skolotāju, kas studiju gaitās
izstrādā ne mazums daudzveidīgu mācību materiālu. Mēs vēlamies mudināt topošos
skolotājus digitālu mācību līdzekļu izmantošanā un izstrādē, gan iedvesmojoties
no DigiKlasē apkopotajiem piemēriem, gan īstenojot savas idejas un publicējot
tās DigiKlases platformā.
Projekts īstenots
ar Latvijas Universitātes finansiālu atbalstu.
No comments:
Post a Comment