Asociācija ar gruzdošo kūdru man saistīta ar vērtēšanas kārtības maiņu vispārējā izglītībā pēdējos gados, ko varētu iezīmēt divos būtiskos soļos: formatīvās vērtēšanas akcentēšana un tā dēvētais aizliegums pārrakstīt kontroldarbus.
Atļaušos
neskaidrot kopš pagājušā gadsimta vidus zināmo jēdzienu formatīvā vērtēšana,
bet fokusēšos uz tieši šo pārrakstīšanas vēlmi, kas joprojām tiek aizstāvēta
dažādās diskusijās, rosinot atkāpties no pieņemtajām izmaiņām normatīvajos
dokumentos. Pēdējais grūdiens šo rakstīt bija 3. septembra raidījums “Kas
notiek Latvijā?”, veltīts izglītības jautājumiem dažādos izglītības sistēmas
līmeņos no dažādiem skatu punktiem.
Jautājumu par
kontroldarbu pārrakstīšanu aktualizēja studijā uzaicinātais skolēns. Uz to ātri
un izcili precīzi atbildēja izglītības un zinātnes ministre Dace Melbārde,
īsumā izskaidrojot mācīšanās un vērtēšanas būtību. Bet - skolēns nesaprata…
Formatīvos vērtējumus ar procentiem skolēni neuzskatot par svarīgiem….
Nevainosim
konkrēto skolēnu, jo šādu pamatojumu esmu dzirdējusi ne reizi vien. Aicinu
padomāt, kas nogājis greizi ar vērtēšanas pieejas maiņu. Šoreiz gribētu uzsvērt
vārdus “pieejas maiņu”. Tā diemžēl nav notikusi, jo liela daļa sabiedrības (tie
ir gan vecāki, gan diemžēl arī skolotāji) joprojām dzīvo “atzīmju kultūrā”,
nevis “vērtēšanas kultūrā”. Atzīme ir visu lietu mērs, svarīgākais, kāpēc
vispār ir izglītība. Mācāmies atzīmei. Domājam, kā izlikt, kā aprēķināt
atzīmes, nevis kā novērtēt skolēna zināšanas un prasmes, jā, arī kompetenci.
Zinu,
ka ir bijuši kursi skolotājiem, ir manīti arī daži skaidrojoši raksti un
publiskās diskusijas, arī pētījumi esot veikti, bet joprojām esošā gruzdēšana
liecina, ka krietni par maz. Diemžēl nācies secināt, ka ne visi skolotāji to ir
sapratuši un pieņēmuši. Iepriekš uzsvērto pieejas maiņu var īstenot tikai tad,
ja patiešām gan skolotāji, gan visa
sabiedrība saprot, kas un kāpēc tiek mainīts, ka tas nav tikai aizliegums
pārrakstīt kontroldarbus. Tikai tad, ja gan skolotāji, gan plašāka sabiedrība
(ko veido arī skolēnu vecāki) to sapratīs un atbalstīs, tad arī skolēni to
pieņems. Tad vairs ministrei nebūs jācenšas izskaidrot elementāras lietas, kas
tāpat paliek nesadzirdētas.
Vai
mums izdosies nodzēst gruzdēšanu?
Anžela Jurāne-Brēmane, Dr. paed.
Neatkarīgās izglītības biedrības biedre
Vidzemes Augstskolas docente, pētniece,
Sabiedrības zinātņu fakultātes dekāne
No comments:
Post a Comment