Neatkarīgās izglītības biedrības pārstāves, Vidzemes Augstskolas
rektore Agnese Dāvidsone un LU profesore, Doktorantūras skolas direktore Zanda
Rubene
“Zinātnieki dzīvo laboratorijā un neizprot reālās sabiedrības
vajadzības”, “Kāpēc jātērē nauda pētījumiem par kurjeriem, nevis operācijām,
skolām, algām?”, “Zinātnieki izdara secinājumus par tautu, ar tautu nemaz
nerunājot” – šie ir tikai daži no pārmetumiem, kas tiek veltīti zinātniekiem
situācijās, kad iztrūkusi skaidra un vienkārša komunikācija par pētījumu
mērķiem un jēgu. Zinātne ir valsts izaugsmes pamats un, kamēr zinātniskās
institūcijas, tostarp universitātes, cīnās par finansējuma saglabāšanu, daļā
sabiedrības valda neapmierinātība par investīcijām atsevišķos pētījumos. Vai
tas nozīmē, ka zinātnieki nepietiekami komunicē ar sabiedrību un neprot
skaidrot ieguvumus no pētījumiem? Vai tas būtu jādara pašiem zinātniekiem vai
jāpiesaista komunikācijas eksperti?
Zinātnei ir jāspēj iet kopsolī ar stratēģisko komunikāciju, lai
arī tas nozīmētu papildus uzdevumu zinātniekiem – par pētījumu aktualitāti un
ieguvumiem spēt pārliecināt ne tikai ekspertus, bet arī plašāku sabiedrību. Tas
nav viegls uzdevums, taču uzbrukumi zinātnei ir uzbrukumi mūsu pamatvērtībām,
un zinātnes balsij ir jākļūst ne tikai skaļākai, bet arī saprotamākai
iedzīvotājiem kopumā. Ir vairāki risinājumi, kā to panākt.
Viens no rīkiem ir aktīvāka Latvijas Zinātnes padomes (LZP)
iesaiste. Šīs institūcijas misija ir panākt, lai investīcijas pētniecībā sniedz
lielāku labumu sabiedrībai - tas nozīmē veidot stipru un kvalitatīvu zinātnisko
kompetenci, spēt skaidri stāstīt sabiedrībai par pētījumu rezultātiem, kā arī
sadarboties ar citu valstu zinātniekiem. Aktīvā iesaiste nozīmē proaktīvu
komunikāciju par pētījumu mērķiem, ieguvumiem sabiedrībai un pievienoto
vērtību, negaidot, kad sabiedrība sāk apšaubīt vienu vai otru pētījumu. Ikviena
pētījuma būtiska sastāvdaļa ir kopsavilkums, kas paredzēts profesionāļiem un
pētniekiem, lai viņi ātri saprastu pētījuma mērķi, izmantoto metodoloģiju,
galvenos rezultātus, kā arī teorētisko vai praktisko pienesumu. Ja LZP
pētījumu pieteikumiem pievienotu prasību pēc “zinātnes komunikācijas”
anotācijas, kas būtu paredzēta plašākai sabiedrībai un ļautu nespeciālistiem
saprast, kas tiek pētīts, kāpēc tas ir svarīgi un kā tas ietekmēs sabiedrības
ikdienu, tas veicinātu izpratni par pētījumu lietderību.
Protams, arī zinātniekiem ir jāpilnveido savas komunikācijas un
prezentācijas prasmes, spējot argumentēt pētījumu nozīmi arī plašākai
sabiedrībai. Šeit atbalstu var sniegt universitāšu doktorantūras skolas jeb
pētniecības kompetenču attīstības un tīklošanās platformas topošajiem un
esošajiem doktorantiem, doktora grāda pretendentiem, pētniekiem, docētājiem.
Komunikācijas prasmju pilnveide palīdzētu mazināt arī sabiedrības aizspriedumus
par zinātniekiem un veicinātu arī jauno zinātnieku ataudzi. Nav noslēgums, ka
viens no Latvijas izaicinājumiem ir arī nepietiekamais zinātnieku skaits.
Savu artavu situācijas uzlabošanā jāsniedz arī universitāšu un
augstskolu komunikācijas komandām, īstenojot stratēģisku, ilgtermiņa
komunikācijas atbalstu zinātnei. Zinātnieki vislabāk orientējas savos
pētījumos, savukārt, komunikācijas eksperti prot veiksmīgi pielāgot un nodot
vēstījumu dažādām sabiedrības grupām. Apvienojot spēkus un cieši sadarbojoties
ikdienā, iespējams nodrošināt, ka pētījumu rezultāti nepaliek tikai zinātnieku
vidē, bet kļūst par daļu no sabiedrības un lēmumu pieņemšanas procesiem. Tas
veicina uzticēšanos, stiprina sabiedrības izpratni par zinātnes nozīmi,
skaidro, ka zinātne nav tikai STEM jomas, bet svarīgi ir arī sociālo un
humanitāro zinātņu pētījumi, un palīdz parādīt, ka ikviens pētījums, arī
šķietami šaura vai specifiska tēma, ir daļa no mūsu valsts attīstības. Zinātnē
tiek ieguldīti nodokļu maksātāju līdzekļi, tāpēc ir svarīgi nodrošināt, lai tā
ir redzama un saprotama.
Zinātne ir ilgtermiņa ieguldījums, kura atdeve ne vienmēr ir
tūlītēji redzama. Tāpat svarīgi saprast, ja zinātnieki ir izvēlējušies pētīt
kādu tēmu, tas ne vienmēr nozīmē, ka viņi to atbalsta vai tam piekrīt -
pētījumu mērķis var būt arī kritika. Galu galā - tiek veikti pētījumi arī par
holokaustu, diskrimināciju un citām līdzīgām tēmām. Izvēloties tēmas, par kurām
sabiedrībai ir ļoti pretrunīgs viedoklis, zinātnieki bieži vien saņem papildus
kritiku un tiek personificēti ar šiem fenomeniem, lai gan tieši šādas tēmas
nereti ir ļoti nepieciešams pētīt padziļināti.
Taču, ja sabiedrība saprot, kāpēc tiek veikts konkrētais pētījums
un kā tas palīdz risināt reālas problēmas - no veselības aprūpes un izglītības
līdz digitalizācijai un iedzīvotāju labbūtībai, veidojas gan uzticēšanās, gan
atbalsts. Zinātnes komunikācija nav pievienota vērtība vai papildu darbs, tā ir
neatņemama mūsdienīgas zinātnes sastāvdaļa. Tikai apvienojoties zinātniekiem,
universitātēm, viedokļu līderiem, Latvijas Zinātnes padomei, komunikācijas
profesionāļiem, medijiem un sabiedrībai, varam veidot vidi, kurā pētījumi
palīdz pieņemt labākus lēmumus, veicina inovācijas un stiprina mūsu valsts
ilgtspēju.
Raksts tapis/sagatavots Latvijas Zinātnes padomes
finansētā projekta “Zinātniskuma kultūra vidējā izglītībā sabiedrības
ilgtspējai” ietvaros, projekta Nr. lzp-2021/1-0135
.jpeg)
No comments:
Post a Comment