Kā pedagoģijas
zinātnes pārstāve uzmanīgi sekoju līdzi polemikai par vērtību izpratni mūsdienu
sabiedrībā. Tādēļ mani visnotaļ ir ieinteresējusi diskusija starp Saeimas
deputāti Ingunu Rībenu un Latvijas Universitātes pētnieci Signi Mežinsku, kas spilgti
iezīmē viedokļu polarizēšanos šajā jautājumā Latvijā.
Iesaistīties
minētajā diskusijā mani mudināja I. Rībenas kundzes ļoti emocionāli paustā doma
2015. gada 13. janvāra rakstā:
„Godīgi sakot, man metas baisi,
lasot, ka pirmo trīs klašu skolēni ētikas programmas ietvaros "mācās
kritiski domāt un lietot kritērijus vērtību izvēlei". Pirmās trīs klases -
tā taču ir bērnība! Bērnībā cilvēkam ir tiesības dzīvot ideālā - pa daļai
reālā, pa daļai pasaku - pasaulē, tiesības nekritiski ticēt savu vecāku un
skolotāju vārdiem. Jā, vecākiem un skolotājiem tā ir milzu atbildība. Bet vai
risinājums ir novelt šo atbildības nastu uz pašu bērnu pleciem? Mācīt
pirmklasnieku "kritiski domāt un lietot kritērijus vērtību izvēlei" -
tas nozīmē nolaupīt viņam bērnību. Nedariet to! Tā ir noziedzīga kļūda. Bērnība
ir tikai viena un ļoti īsa. Ielieciet pirmajās klasītēs stabilus, neapšaubāmus,
absolūtus labestības un mīlestības pamatus un pēc tam, vēlāk, pārtulkojiet to
visu skarbās un plēsīgās mūsdienu realitātes valodā! Bet nekropļojiet nevainīgu
bērniņu dvēseli un apziņu ar savu "kritisko domāšanu" un
"izvēles kritērijiem"!”
Norobežojoties no emocijām, vēlos izteikt
savu komentāru par diviem augstākminētiem jēdzieniem: „bērnība” un „kritiskā
domāšana” un to saistību vērtību
izpratnes veidošanās kontekstā.
Mūsu
priekšstati par audzināšanu kā vērtību un attieksmju veidošanu ir cieši
saistīti ar to, kā sabiedrībā saprotam jēdzienu bērnība. I. Rībenas kundzes aizstāvētais
skatījums uz bērnību pasaulē ir pazīstams jau kopš 15.gs., kad rietumu kultūrā sāk veidoties izpratne
par īpašu posmu cilvēka dzīvē, kas pamatojas „nevainīguma” konceptā. To
raksturo tādas pazīmes kā naivums, ievainojamība un iracionalitāte. Šī bērnības
koncepta ietvaros bērns tiek uztverts kā neaizsargāta, aprūpējama, bet
nesaprātīga būtne, tādejādi nosakot principiālas atšķirības starp bērnu un
pieaugušo.
Varētu
domāt, ka minētā
bērnības izpratne ir
pašsaprotama,
taču tā slēpj sevī leģitīmu pamatojumu tam, ka bērnam nepieciešama stingra
disciplīna un kontrole, likumsakarīgi arī sodi, jo bērns ir nekompetents un
nesaprot, ko dara un var izjaukt pieaugušo izveidoto sociālo kārtību.
Šī
bērnības izpratne aizstāv viedokli, ka pieaugušo uzdevums ir pēc iespējas ilgāk
pasargāt bērnu no priekšstatiem par parādībām, kas „laimīgajā bērnībā”
neiederas, piemēram: nāve, slimības, seksualitāte u.c. Respektīvi, jo mazāk
bērns zinās, jo laimīgāks būs. Lai to panāktu, laika gaitā ir radītas sociālās kategorijas „pusaudzis” un
„jaunietis”, kas simboliski attālina robežu, kad cilvēks kļūst pieaudzis un
spējīgs par savu rīcību atbildēt. Pieaugušais ir tas, kurš zina bērna „laimes
formulu”, bērna uzdevums ir būt paklausīgam.
Taču
rodas jautājums, kas notiks ar šo paklausīgo, laimīgo, nezinošo, nedomājošo
bērnu, kad tie, kas viņu sargā un par viņu rūpējas, vienkārši fiziski nebūs
klāt? Vai bērni spēs apzināties iespējamos draudus un riskus, ko ikdienas
realitāte var piedāvāt? Un, vai iespējams jau iepriekš nosaukt bērniem gatavā
veidā visus iespējamos noteikumus un aizliegumus, kas viņus pasargātu?
Tādēļ
pedagoģiskajā domā ir iezīmējušies divi ceļi. Viens – paildzināt bērnības periodu,
nosakot arvien vairāk juridisku ierobežojumu un noteikumu bērna aprūpē, kā arī
sargājot bērnu no bīstamās pasaules, cik vien mūsu spēkos. Otrs – palīdzēt
bērnam orientēties pasaulē, no mazotnes ļaujot viņam mācīties būt patstāvīgam
un sociāli rīcībspējīgam. Tādejādi, nebūt nelaupot viņam bērnību, bet gan attīstot viņā drosmi domāt un rīkoties.
Es
personīgi pārstāvu tieši šo otru pieeju, kas ir pazīstama jau kopš 18. gadsimta
un tās pamatā ir filozofa Imanuela Kanta atziņa, ka pedagoģijas mērķis ir patstāvīga un atbildīga
cilvēka audzināšana, un tas sasniedzams, savlaicīgi attīstot jaunajos prātos
refleksijas spēju, t.i., kritisko spriestspēju. Kas nozīmē, ka kritiskā
domāšana nav kaut kāds postmodernisma un vērtību plurālisma untums, tā sakņojas
klasiskajā Eiropas kultūras apziņā.
Kritiskā
spriestspēja neļauj cilvēkam būt manipulējamam, tādam, kas akli paklausa kādas
autoritātes viedoklim, bet gan palīdz domāt pašam. Tā ir dota mums no dabas,
vai no Dieva (atkarībā no mūsu uzskatiem), taču dzīves laikā ir mērķtiecīgi pilnveidojama.
Kur ir garantija, ka laimīgais un nezinošais bērns, nesastaps kādu, kura
uzskati būs nepieņemami vai pat bīstami? Kas notiks, ja bērns būs radis tikai
nekritiski un paklausīgi ticēt pieaugušo teiktajam?
Var
rasties jautājums, kādā vecumā ir „savlaicīgi” attīstīt kritisko domāšanu? Es
teiktu, ka tad, kad bērns sāk uzturēties sabiedrībā viens, viņam, atbildoši
savam vecumam, būtu jāprot risināt iespējamās problēmas. Parasti patstāvīgas
rīcības iemaņas bērnam kļūst svarīgas tad, kad viņš uzsāk skolas gaitas. Tāpēc
sākumskolā veicināt bērna kritisko spriešanu nav bīstami – to nedarīt būtu ļoti
netālredzīgi.
Taču,
lai šo pedagoģisko pieeju īstenotu, nepieciešams mainīt pieaugušo domāšanas
veidu – bērnu jāuztver nevis kā radījumu,
kurš vēl nesaprot, ko dara, bet gan kā cilvēku, kuram ir savs viedoklis, kas ir
respektējams. Tieši savstarpējs respekts un cieņa, nevis paklausība ir šādas
audzināšanas mērķis. Uzsvēršu vēlreiz – savstarpējs
respekts, jo tikai tas, kurš ir piedzīvojis cieņu pret sevi, spēs respektēt citus.
Turklāt
kritiskā domāšana nebūt nenozīmē nihilismu un vērtību noliegšanu. Pauls Natorps
19./20. gadsimtu mijā ir teicis, ka kritika, kas pirmajā acu uzmetienā šķietami
noliedz tradīcijas, būtībā tās saglabā izzinātā un pārbaudītā veidā. Respektīvi,
kritiskā apziņa tradīcijas un vērtības nosargā daudz labāk, nekā bezdomu
sekošanu sabiedrībā valdošajam viedoklim. Kritiski izvērtētas vērtības ir daudz
dzīvotspējīgākas par autoritāri uzspiestām. Taču jāatzīst gan, ka jau I. Kants ar
nožēlu secināja, ka nevis saprāta trūkums, bet gan slinkums un gļēvulība ir
iemesli, kāpēc tik liela daļa cilvēku visu mūžu paliek nedomājoši, jo sekot
citu uzskatiem vienkārši ir ērti. Un šķiet, ka joprojām šajā ziņā nozīmīgu
izmaiņu nav.
Nobeigumā vēlos pieminēt filozofa
Bertrama Rasela 1932. gadā pausto atziņu, ka paaudze, kas izaugs sabiedrībā,
kurā valda vienkāršots un nereflektēts pasaules skatījums (starp citu, viņš
runāja par Padomju Savienību), būs laimīga un noderīga, bet nebūs gudra, taču
pati to neapzināsies. Tādēļ, ka reālā pasaule ir daudz komplicētāka par vienu
ideoloģisku shēmu. Un jāatzīst, ka kopš tā laika pasaule ir kļuvusi tikai daudz
sarežģītāka.
Tāpēc domāsim par to, kādus mēs
vēlamies redzēt savus bērnus? Laimīgus, ērtus un manipulējamus, vai gudrus, patstāvīgus
un rīcībspējīgus? Līdz ar to mēs varēsim atbildēt uz jautājumu, kādā sabiedrībā
mēs vēlamies dzīvot.
* Raksts pirmo reizi publicēts 2015. gada 12. februārī www.delfi.lv
Bildes avots: http://empoweredlifesolutions.com/wp-content/uploads/2012/06/mind-chatter.jpg
No comments:
Post a Comment