Dr. Paed. Zanda Rubene
2017. gada 11. augusta laikrakstā 'Sestdiena'
Digitālā bērnība
Lai lietotu viedās tehnoloģijas, nav jāprot pat runāt. Zīdainis pie
planšetes vai ar viedtālruni rokās jau ir ikdiena. Taču, kādus gan paradumus
iemācās bērns, ja vecākiem – starpniekam starp ierīci un atvasi - pašiem trūkst
tehnoloģiju lietošanas pieredzes? Uz šo un daudziem citiem jautājumiem mēģina
atbildēt Eiropas pētnieki. Viņu vidū arī Latvijas Universitātes Pedagoģijas,
psiholoģijas un mākslas fakultātes profesore Zanda Rubene.
Mūsdienu bērniem viedierīces ir
pieejamas jau no dzimšanas. Kā Jūs raksturotu esošo situāciju - kādi paradumi
bērniem veidojas, vērojot vecākus tehnoloģiju lietošanā?
Šī parādība – zīdainis, kurš lieto tehnoloģijas, ir jauna. Līdz 2013.gadam
vienmēr, kad bija runa par tehnoloģiju lietošanu, bija runa par cilvēku, kas ir
aptuveni sešus gadus vecs. Tātad, par
vecumu, kad cilvēks mācās lasīt un rakstīt. Taču tehnoloģijas ir attīstījušās
ļoti strauji un šobrīd, lai tās lietotu, nav jāprot pat runāt. Šī tēma ir
nosaukta par vienu no Eiropas Komisijas TOP pētījumiem, un 2015. gadā tika
sākta COST akcija, kuras mērķis ir izpētīt to, ko šī jaunā sociālā parādība
nozīmē un kā pieaugušajiem uz to reaģēt. Šī akcija beigsies 2019.gadā,
kad Eiropas Komisijas paspārnē tiks izstrādāti padomi un rīcības vadlīnijas
vecākiem, pedagogiem un tehnoloģiju ražotājiem.
Kā izpaužas tas, ka jau zīdainis lieto informācijas tehnoloģijas?
Minētā Eiropas Komisijas
pētnieku tīkla ietvaros mēs, LU pedagoģijas zinātnes pētnieki veicām
Latvijā kvalitatīvu pētījumu, intervējot 6 gadīgus bērnus un viņu vecākus. Pētījuma nosacījums bija izvēlēties ģimenes, kurās ir
arī jaunāki brāļi un māsas.
Vienā ģimenē ir gadu un 7 mēnešus vecs brālītis, kurš prot staigāt, taču neprot runāt un iet uz podiņa. Bet viņš prot viedtelefonu atbloķēt, velkot ar pirkstiņu, ieiet internetā, uzlikt multenīti, noskatīties vienu un tad skatīties nākamo. Vēl mazais prata arī filmēt un fotogrāfēt.
Latvijā 2016. gadā ir
veikts pētījums, kas liecina, ka 47% bērni vecumā līdz 2 gadu vecumam lieto tehnoloģijas..
Tātad būtībā katrs otrais zīdainis ir tehnoloģiju lietotājs. Visbiežāk,
protams, vecāki ir tie, kas bērnam priekšā noliek ierīci un bērni paši tajā
izvēlas materiālu, ko skatīties. Šī parādība ir jauna un diezgan nesaprotama,
jo pašiem vecākiem šādas pieredzes nav. Mēs pieaugušie vidēji trīs stundas
dienā vai pat vairāk pavadām, bezmērķīgi sērfojot internetā. Mēs nevēlamies,
lai mūs traucē, un tāpēc mēs arī bērnam
piedāvajam šo ierīci.
Kādi vēl ir iemesli, kādēļ tik mazi bērni jau lieto tehnoloģijas?
Galvenais iemesls, kādēļ
vecāki piedāvā tehnoloģijas bērniem, ir tas, ka tehnoloģijas tiek izmantotas par
aukli. Vecāki atzīst, ka bieži divgadīgs bērns nespēj paēst, aiziet gulēt vai
nespēj nosēdēt automašīnā, ja viņam priekšā nav tehnoloģijas. Tam var būt bīstamas sekas. Bet es nekādā gadījumā
neapgalvoju, ka tehnoloģiju lietošana principā ir kaitīga. Jautājums ir par to,
kā mēs tās lietojam.
Skaidrs, ka šo ratu vairs nevar apstādināt, tāpēc ir svarīgi gudri izmantot
tehnoloģijas. Kādi ir galvenie principi, vai par to vēl zinātnieki strīdās?
Ja mēs izvēlamies
tehnoloģijas un piedāvājam bērnam tās ar attīstošu nolūku, tajā nav nekā
kaitīga. Kaitējums ir šī bezmērķīgā, atkarību veicinošā tehnoloģiju
izmantošana, kad mēs mēģinām bērnu “izslēgt”, lai viņš mūs netraucē.
Runājot par to, vai ratu
ir iespējams pagriezt atpakaļ, tikai pagājušajā un šajā gadā parādās pirmie
neirobiologu un psihologu pētījumi par to, ka bērniem līdz 2 -3 gadu vecumam tomēr viedierīces izmantot neiesaka. Es domāju, ka paies vēl daži gadi un
būs pietiekami daudz vecāku, kas apzināsies šos riskus. Pašlaik ieteikums
mazuļu vecākiem ir bērnam ļaut pavadīt pie viedierīces ne vairāk kā 15 minūtes
dienā, darboties tikai ar viņa vecumam atbilstīgu saturu un darīt to tikai kopā
ar vecākiem.
Daži mani studenti, kas ir jaunie vecāki un bija jau pieradinājuši bērnus pie tehnoloģijām, pēc lekcijām ir centušies mainīt paradumus. Un ziniet – tas izdevās. Niķis ir dažas dienas un tas vienkārši ir jāiztur, bet to var izdarīt.
Vai laika ierobežojums un paradumu maiņa attiecas arī uz televīzijas
skatīšanos?
Par televizoru ir
nedaudz savādāks stāsts. Televīzija ir viena no tām tehnoloģijām, kas ļoti
būtiski izmainīja cilvēku socializācijas paradumus - 20. gs. otrajā pusē tas kļuva
par tādu kā jaunu ģimenes locekli. Līdz tam visa ģimene sēdēja ap galdu, ēda
vakariņas un savā starpā sarunājās. Kad mājās parādījās televizors, mēs nolikām
krēslus puslokā un pārstājām sarunāties.
Tagad, kad mums Latvijā mājās ir vairāk internetam pieslēgtu ierīču nekā cilvēku ģimenē, mēs ar šiem krēsliem, kas bija pie vienīgā televizora, aizejam katrs uz savu istabu – sēžam vienatnē katrs pie savas tehnoloģijas.
Atgādināšu, ka mazs bērns attīstās, aktīvi
darbojoties un kustoties. Tas laiks, ko mazulis pasīvi un nekustīgi pavada
tehnoloģijas priekšā, tīri fiziski laupa laiku viņa attīstībai. Te ir arī daudz
citu aspektu, kas ir noveduši, piemēram, pie mūsdienu bērnu nevēlēšanās lasīt.
Skatīties ir vieglāk kā lasīt. Turklāt tas jau ir pierastāk.
Tāpēc skolā eksāmenu rezultāti paliek arvien sliktāki?
Tas, protams, nav
vienīgais iemesls, bet es patiešām tā uzskatu. Pētījumi liecina, ka bērns, kurš
apmeklē vairākus interešu pulciņus, mācās labāk nekā tas, kurš neapmeklē
nevienu. Kādēļ tā? Jo šīs bērns aktīvi darbojas. Ja mūsdienu bērns pēc skolas
konstanti ir mājās, visticamāk, viņš sēž
internetā. Un internets ir laika un kompetenču zaglis, ja to izmanto
nemērķtiecīgi. Ja bērnam ir aktīvs dzīvesveids, viņš neizšķiež savu brīvo laiku
tehnoloģijas priekšā, viņš iemācās strukturēt savu dzīvi. Es nesaku, ka
vecākiem būtu jāizmet visas tehnoloģijas un ierīces! Es aicinu atcerēties, ka mūsdienu
cilvēks dzīvo divās pasaulēs – virtuālajā un reālajā, bezssaistes un
tiešsaistes. Šīm pasaulēm jābūt sabalansētām.
Tas nozīmē, ka cilvēki arvien vairāk zaudē spēju sarunāties, risināt
konfliktus?
Jā, pētījumi liecina, ka
mūsdienu pusaudži ir sociāli nevarīgāki. Lielbritānijā 2012.gadā veiktais
pētījums apliecināja, ka divpadsmitgadnieki neprot šņorēt kurpes, uztaisīt ēst.
Bet tagad jau ir botas ar līmenītēm!
Jā, jā. Mēs jau ar
studentiem runājam – paaudze, kas nešņorē kurpes, neražos kurpes, kas jāšņorē.
Nike jau ir radījis pirmās pašņorējošās kurpes. Ir prasmes, kas tiešām aiziet
vēstures mēslainē un šādas prasmes vēstures gaitā ir bijušas ļoti daudz. Pētnieki
ar interesi gaida, par kādiem pieaugušajiem tad kļūs bērni, kas no 0 gadu
vecuma būs lietojuši digitālās tehnoloģijas. Tas pat zināmā mērā ir nejauki no
pētnieku puses – vienkārši nogaidoši vērot. Realitātē pulkstenis tikšķ un bērnu
paradumi veidojas jau tagad.
Varat vairāk pastāstīt par šo Eiropas Komisijas pētnieku tīkla pētījumu
rezultātiem?
Roku uz sirds liekot,
varu pateikt, ka mēs esam tikpat gudri kā pētnieki citās valstīs. Taču Latvija
ir īpašā situācijā, jo mums ir ļoti labs interneta pieslēgums. Mēs nākam no
postpadomju telpas, kurā lietas nebija nopērkamas. Līdz ar to patērētāju
sabiedrības vērtības mums ir ļoti svarīgas. Vecāki iegādājas tehnoloģijas, jo
tās var iegādāties, nevis iegādājas ar konkrētu lietošanas mērķi. Ja ir
nopērkams rozā laptopiņš, kā es nepirkšu!
Bet ir vēl viens aspekts
– Padomju Savienībā audzināšana bija valsts “darīšana”. Ar to nodarbojās nevis
ģimenē, bet gan bērnudārzā, skolā, vasaras nometnē, pagarinātās dienas grupā utt.. Respektīvi – dominēja kolektīvā
audzināšana, kas bija ideoloģiski ievirzīta. Mūsdienu vecāki gandrīz 30 gadu
pēc PSRS sabrukuma bieži ir tie, kurus audzināja pēc šī modeļa, tāpēc viņiem
bieži nav piemēru no savas bērnības par to, ko nozīmē mājās sadarboties ar
bērniem, spēlēties kopā ar viņiem. Es, protams, nerunāju par visiem vecākiem.
Ir tāds ļoti liels starptautisks pētījums EU Kids
online – Eiropas Savienības bērni tiešsaistē. Raksturojot situāciju Latvijā,
nebija minēti procenti, tur bija vārds –
All (visi). Tātad pētnieki bija secinājuši, ka Latvijā visi jaunieši ir
interneta lietotāji. [H1]
Te, lūk, ir jautājums par to, kā tehnoloģijas tiek ieviestas skolas dzīvē.
Tagad top jaunā, kompetencēs balstītā mācību pieeja, vai Latvijā tiek domāts,
kā skolā iemācīt tehnoloģijas lietot viedi?
Latvijā par to tiek nopietni
domāts. Taču ļoti bieži skolotāji tehnoloģijas uzskata par kultūras epidēmiju.
Tāpēc viņi vēlas, lai vismaz viņu klasē tehnoloģijas neienāktu un tur no šī
tehnoloģiju mēra bērns būtu pasargāts. Problēma ir tā, ka cilvēks, kura paradumi
ir veidojušies tiešsaistē, bezsaistes realitātē jutīsies nekomfortabli. To jau
pirms 100 gadiem amerikāņu filozofs Džons Djuijs (John Dewey), ir teicis, ka mēs varam iemācīties tikai to,
ko spējam sasaistīt ar savu pieredzi. Ja mūsu pieredze ir viena, bet skolā ir
pilnīgi cits stāsts, tad mācīties ir daudz grūtāk. Tehnoloģiju kultūra ir kļuvusi
par mūsdienu ikdienas kultūru.
Latvijas situācijā ieguvēji
ir tie bērni, kas ir apmeklējuši bērnudārzu. Viņi kultūras zīmes un simbolus,
kas būs skolā, jau atpazīst. Viņi saprot arī skolai raksturīgo laika un telpas
strukturēšanu. Iedomājieties, kāds tas ir šoks, ka skolā pēkšņi esi strikti ierobežots
laikā un telpā, ja līdz tam
esi darījis, ko gribi. Tas bija
grūti arī pirms 40 un 30 gadiem, bet atcerieties, ka internets ir laika zaglis,
un strukturēt laiku spējam vēl mazāk.
Kādām pazīmēm būtu jāpievērš uzmanība, lai tehnoloģiju lietošana nesāk kļūt
par atkarību?
Es vairāk runāšu par
pusaudžiem. Iedomājieties, ka pusaudzis sēž uz krēsliņa, kam ir trīs kājas.
Viena kāja ir skola, otra – draugi, trešā – hobiji. Ģimene ir sēdeklītis. Kas
notiek ar soliņu, ja viena kāja sāk kustēties? Tas apgāžas. Ko nozīmē skola?
Tas nozīmē, ka cilvēks iet uz skolu, un tā viņam neriebjas. Varbūt viņam nav
tādas atzīmes, kā vecāki vēlētos, bet viņš nejūtas ļoti nelaimīgs, ejot uz
skolu. Otra kāja – draugi. Īsti, dzīvi – vecāki šos draugus ir redzējuši, viņš
ar draugiem satiekas, komunicē un
spēlējas. Digitalizācijas laikmetā vecākiem jāpriecājas par bērnu, kurš kopā ar
draugiem kāpj kokā, plēš bikses, krīt zemē, ēd zaļus ābolus utt. Trešā –
hobiji. Proti, cilvēkam ir intereses ārpus ekrāna. Sēdeklītis – viņam ir
relatīvi atklātas un draudzīgas attiecības ar vecākiem, brāļiem, māsām. Tiklīdz
mēs kā vecāki redzam, ka viena no šīm kājām sāk kļūt nestabila, tam ir
jāpievērš uzmanība. Jo krēsliņš – bērna sociālā dzīve – var apgāzties. Ja bērnam
pēkšņi nekas neinteresē, pēkšņi vairs nevēlas iet uz skolu, pazūd visi draugi,
tad pastāv reāli draudi, ka cilvēks var pazust tīklā, jo tīklā mēs varam
kontrolēt savas problēmas un izveidot labāku un skaistāku identitāti. Ar spēļu
spēlēšanu ir ļoti līdzīgi.
Vecāki bērnus nepaslavē, tik bieži nekomunicē, lai bērni iegūtu spēcīgu emociju gammu. Bet spēlējot spēli, pārejot no viena līmeņa otrā, es varu būtu ļoti priecīgs, piedzīvot trimufu, varu justies varens.
Atgriežoties pie skolām.. Kā skolās būtu jāmāca izmantot tehnoloģijas un
medijus?
Plaisa starp
digitalizēto realitāti ārpus skolas un augstskolas un nedigitalizēto realitāti Latvijā
ir diezgan liela.
Šogad veikts pētījums
apliecina, ka tehnoloģiju lietošana Latvijas bērnu un jauniešu vidū ir
iekapsulējusies brīvā laika pavadīšanas sfērā un gan skolās, gan augstskolās
netiek izmantotas visas iespējas, kuras
varētu izmantot. Pasniedzējiem un skolotājiem tehnoloģiju prasmes nav tik
attīstītas. Jautājums ir arī resursu pieejamība. Savulaik Latvijas skolas gan
tika apgādātas ar interaktīvajām tāfelēm, bet, kā liecina prakse, šo tāfeļu izmantošanas procentuālie rādītāji
nav visai augsti.
Bet tās jau lieto tikai skolotāji.
Arī bērni varētu lietot
un viņi arī tās lieto. Taču cik bieži? Man
mājās garāžā ir skrituļslidas, bet es tās jau droši vien desmit gadu neesmu
lietojusi, tās ir noputējušas. Tas jau neko nenozīmē, ka tev tehnoloģija ir.
Domājot par tehnoloģiju integrēšanu mācību procesā, ir trīs pieejas. Pirmā –
tehnoloģiju fiziska klātbūtne skolā. Respektīvi, tika pieņemts, ka,parādoties
jaunai tehnoloģijai, parādās arī interese to iemācīties lietot, un cilvēki to
lietos. Izglītības sistēmas vadītāji bija iedomājušies – ja iegādāsimies
tehnoloģijas, tās tiks izmantotas. Gala rezultāts ir tāds pats kā ar manām
skrituļslidām. Turklāt tehnoloģijas attīstās ļoti strauji.
Kamēr skolotāji apgūst kompetences strādāt ar šīm tehnoloģijām, tās jau ir novecojušas.
Izglītības ministram
Robertam Ķīlim bija tāda vīzija – katram skolēnam planšete. Protugāļi to
realizēja, bet gaidītā rezultāta nebija.
Nākamā pieeja ir
skolotājus ekipēt ar tehnoloģiskajām prasmēm – mācīt Wordu, Power point, Excel,
visas iespējamās programmas. Doma tāda – ja skolotājs būs prasmīgs tehnoloģiju
lietotājs, tehnoloģijas viņš izmantos arī mācību vajadzībām. Arī šī pieeja
izrādījās neefektīva. Mums Latvijā gan pirmo, gan otro pieeju ir mēģināts
īstenot. Taču rezultātā ir skaidrs, ka administratīviem nolūkiem visi skolotāji
tehnoloģijas izmanto, jo neviens skolotājs bez e-klases strādāt nevar. Cits
jautājums ir par tehnoloģiju izmantošanu
didaktiskiem mērķiem.
Jautājums, kā tas izmaina mācību procesu...
Reiz es kādā lekcijā
skolotājiem nokļuvu diezgan nepatīkamā situācijā. Es biju sadalījusi tāfeli
divās daļās, vienā pusē skolotājiem, pie kuriem es biju atnākusi, bija
jāuzraksta piecas tēzes par to, kā tehnoloģijas izmainījušas viņu ikdienu, otrā pusē – kā tehnoloģijas ir
izmainījušas viņu darbu. Mans mērķis bija
ļaut padomāt par to, ka tehnoloģijas visai lēni kļūst par izglītības procesa
jēgpilnu daļu. Bet skolotāji uz mani
sadusmojās. Jo tajā otrajā pusē viņiem nebija nekas daudz ko rakstīt.
Un kāda ir šī trešā pieeja, par kuru runājāt?
Tā ir nevis fiziska
mediju klābūtne skolā un tehnoloģijās prasmīgi skolotāji, bet mērķtiecīga
tehnoloģiju integrēšana mācību procesā mācību vajadzībām. Proti, skolotāji
apgūst mediju didaktiskus rīkus un paņēmienus. Mēs esam nošāvuši greizi,
domājot, ka skolā notiks tāpat kā mājās – kā parādās jauna ierīce, tā sākam to
lietot. Tipisks Latvijas skolotājs ir tāds, kurš prot darboties ar
tehnoloģijām, somā viņam ir mobilais tālrunis ar interneta pieslēgumu, viņš pavada
līdz trīs stundām internetā katru dienu. Bet skolā viņš strādā tāpat kā pirms
20 gadiem. Bet tā nav tikai Latvijai raksturīga parādība, tā notiek visā
pasaulē.
Tas vairs neder.. Bērni sāk arvien vairāk informāciju uztvert vizuāli,
nevis klausoties.
Jā, jo bērni bieži nesaprot
audiālu informāciju. Ir grūti iemācīties kaut ko, kas nav viņu ikdiena. Mēs pētījumos
runājam par mūsdienu bērniem un jauniešiem kā par vizuālo paaudzi. Audioinformācija
ir uztverama grūtāk, tāpēc pareizi rīkojas tie vecāki, kuri bērnu ieinteresē
par mūziku. Mūzika vienmēr ir bijusi vērtīga cilvēka attīstībai, bet tieši
vizuālās pasaules kontekstā spēja dzirdēt, saklausīt, saprast un izbaudīt skaņu ir ļoti nepieciešama.
Vienmēr ir jāatceras, ka
vecāki ir starpnieks starp bērnu un mediju, vecākiem vienkārši ir jābūt klāt.
Mēs nepanāksim mūsdienu bērna sociālo rīcībspējas veidošanos, ja aizliegsim
lietot tehnoloģijas, tā būs apgrūtināta arī tad, ja viņam tehnoloģiju
izmantošanas jomā būs pilnīga brīvība.Mērķtiecīga, kritiski izvērtēta mediju
izmantošanas pratība ir tā, kas mūsdienu cilvēkam ir vitāli nepieciešama.
Foto: https://www.engadget.com
No comments:
Post a Comment