Skolas direktore: Lai sekmētu vakcināciju,
nepieciešami pozitīvi vēstījumi divās valodās
Sekmējot pedagogu un citu nozaru pārstāvju gatavību
vakcinēties, jāņem vērā, arī dažādu sabiedrības grupu nacionālās īpatnības un
valoda, kādā cilvēki komunicē ikdienā un ģimenē, uzskata Rīgas 40. vidusskolas
direktore Jeļena Vediščeva. Viņa atzīmē, ka skolās strādā ne tikai pedagogi,
bet arī tehniskie darbinieki, un cilvēku latviešu valodas prasmes, kā arī
medijpratības līmenis mēdz būt ļoti atšķirīgs. Lai motivētu pēc iespējas
lielāku skaitu skolu darbinieku vakcinēties, informācija un ekspertu viedokļi jāizplata
arī krievu valodā.
Nacionālās komunikācijas īpatnības
Ja vēlamies, lai
pēc iespējas vairāk pedagogu un skolu darbinieku vakcinējas, jāpievērš uzmanība
arī mazākumtautību skolām un jāņem vērā nacionālās īpatnības. Slāvu cilvēki,
kad jautājums skar viņus personīgi, var būt ļoti noslēgti un ne vienmēr būs
gatavi dalīties ar citiem savās patiesajās domās un izjūtās. Viņi drīzāk
pieņems lēmumu runāt un darīt, kā vairākums tautiešu.
Turklāt, viltus ziņas, ar kurām pārpludināts krievvalodīgais internets, ir sajaukušas
prātus lielai cilvēku daļai. Lai situāciju vērstu par labu, nepieciešami ne
tikai valstsvīru un politiķu viedokļi, bet arī argumentēti ekspertu viedokļi un
pārdomātas sociālās kampaņas ar kvalitatīvu un nepārprotamu tulkojumu.
Katrai paaudzei savi elki
Diemžēl, liela
daļa ārstu un infektologu lielākoties komunicē latviešu valodā un, attiecīgi,
latviski raidošajos TV un radio kanālos. Cilvēkus, kuri ikdienā lieto krievu
valodu, ir daudz vieglāk pakļaut viltus ziņām. Lai mudinātu ieklausīties un
vakcinēties, jāpārdomā, kādas personības ir vakcinācijas vēstneši, proti,
katrai tautībai vai sabiedrības grupai būtu jāpiemeklē tās personības, kas ir
viņu elki vai viedokļu līderi. Pavisam nesen 11. un 12. klasei organizējām
tiešsaistes sarunu ar mūsu absolventu, Latvijas Biomedicīnas pētījumu un
studiju centra zinātnisko asistentu Ņikitu Zrelovu. Jauniešiem patika šāds
formāts, jo ar viņiem tikās jauns cilvēks, kurš mācījies šajā pašā skolā, un
uzrunāja viņus uzskatāmā, aizraujošā, interesantā un saprotamā veidā.
Atpazīstami un tautā mīlēti viedokļu līderi
Manuprāt, arī
pedagogu informēšanai jāizvēlas atbilstoši viedokļu līderi.
Cilvēki nereti ieklausās jaunības elkos - aktieros un mūziķos. Tādi viedokļu
līderi varētu būt, piemēram, Jakovs Rafalsons vai Ivars Kalniņš. Atpazīstamas
un sabiedrībā mīlētas personas mudinās ieklausīties. Turklāt, pedagogus var
uzrunāt ne tikai infektologi, bet arī citu nozaru ārsti - mazākumtautību vidū
plaši pazīstams ir, piemēram, kardiologs Andrejs Ērglis vai gastroenterologs
Hosams Abu Meri.
Iespēja pārrunāt vakcināciju šaurā lokā
Runājot par
dažādiem vebināriem vai jautājumu un atbilžu sesijām, jāņem vērā, ka ne visi
cilvēki ir gatavi uzdot sev interesējošos jautājumus skaļi un publiski, tāpēc
skolā rīkojam skaidrojošās sarunas nelielās grupās. Šaurākā lokā cilvēki nereti
ir gatavi atvērties un jautāt, dalīties pārdomās un šaubās. Iespēju robežās var
piesaistīt arī ekspertus. Saprotams, ka medicīnas darbinieki šajā laikā ir ļoti
noslogoti, tomēr, visi apzinās situācijas nopietnību un, rūpīgi plānojot, ir
iespējams atrast laiku sarunai.
Pedagogi ir gatavi klausīties
Pedagogi ir
racionāli domājoši cilvēki, un viņi ir gatavi klausīties. Nepieciešams tikai
kāds, kurš ir gatavs ar viņiem runāt. Skolotāji ir noraizējušies par to, vai
vakcīna ir pietiekami droša, par iespējamām blaknēm, par iespējamo ietekmi uz
ģenētiku u.tml. Kopējā satraukumā mēdz piemirsties, ka vairākiem plaši
reklamētajiem pretsāpju līdzekļiem, ko lietojam ikdienā, ir daudz un dažādas
blaknes. Turklāt, ja papētām, kas rakstīts Valsts Zāļu aģentūras tīmekļa vietnē,
redzam, ka ikvienam medikamentam ir vairāk vai mazāk blakusparādību. Lai
palīdzētu iepazīt vakcīnu darbību, nepieciešami ekspertu viedokļi. Primārais
noteikti būtu vēršanās pie sava ģimenes ārsta. Taču, lai uzdotu savam ārstam
jautājumus, vajadzīga arī plaši pieejama, ticama un argumentēta informācija.
Autore: Rīgas 40. vidusskolas direktore Jeļena
Vediščeva.
No comments:
Post a Comment