7. aprīlī plkst. 15.00 Izglītības un zinātnes ministrijā notiks diskusija
“Etniskais mobings skolās – īstermiņa un ilgtermiņa risinājumi”, kas tiek
organizēta pēc izglītības un zinātnes ministres Anita Muižnieces un Neatkarīgās
izglītības biedrības iniciatīvas. Diskusiju būs iespējams vērot tiešsaistē ministrijas un biedrības Facebook lapās, iesūtot savus jautājumus.
Kopš 2022. gada februāra beigām
Latvijas skolās mācības sākuši bērni un jaunieši no Ukrainas, kas kopā ar
ģimenēm bija spiesti pamest valsti. Latvijas iedzīvotāju vidū nav absolūti
viennozīmīgas attieksmes pret Ukrainā notiekošo, atšķiras arī attieksme pret
Latvijā ieceļojušiem bēgļiem. Klausoties vecāku sarunās un komentāros, arī
bērni var pārņemt un pārņem idejas, izteikumus un attieksmi, tāpēc daudzi
eksperti norāda uz iespējamo etnisko mobingu – gan pret ukraiņu, gan pret
krievu tautības bērniem (daļa sabiedrības Krievijas varas rīcību mēdz
vispārināt uz etnosu kopumā), tāpēc ir būtiski meklēt risinājumus – gan īstermiņa,
gan ilgtermiņa, lai šo problēmu novērstu.
Cik reāla un izplatīta ir
etniskā mobinga problēma Latvijas skolās? Vai tā skar tikai krievu un ukraiņu
tautību bērnus? Kāpēc šādas situācijas veidojas? Ko var darīt skolotāji, skolu
vadītāji, izglītības politikas veidotāji un vecāki, lai šo problēmu risinātu?
Kā pedagogiem reaģēt šādās situācijās? Ko domā paši skolēni? Uz šiem un citiem
jautājumiem atbildes tiks rastas diskusijā, kurā piedalīsies izglītības un
zinātnes ministre, pedagoģe Anita Muižniece, Neatkarīgās izglītības biedrības
valdes locekle, profesore Laima Geikina, Rīgas Valsts klasiskās ģimnāzijas direktors,
pedagogs, Neatkarīgās izglītības biedrības pārstāvis Romans Alijevs, Bērnu un
pusaudžu resursu centra sadarbības projektu vadītāja, LU Pedagoģijas,
psiholoģijas un mākslas fakultātes Pieaugušo pedagoģiskās izglītības centra
pasniedzēja un topošās sociālās uzvedības korekcijas programmas izstrādātāja,
dialektiski biheiviorālās terapijas speciāliste apmācībā Romija Krēziņa, Rīgas
Juglas vidusskolas 10. klases skolniece Monta Akmentiņa un Rīgas Valsts 3.
ģimnāzijas 8.klases skolnieces mamma Elga Gailīte.
Mobingu mēdz dēvēt arī par vienaudžu savstarpējo vardarbību. Mobings ir
agresīva uzvedība, kas citiem nodara tiešu kaitējumu ar fiziskiem uzbrukumiem vai
netiešu kaitējumu, traucējot vai apdraudot draudzību vai iekļaušanu grupā. Lai
gan mobings skolās ir pastāvējis jau izsenis, ko apliecina arī Jāņa Poruka
darbs “Kauja pie Knipskas”, kurā attēlotas Cibiņa un Buņģa attiecības, plašākas
sabiedrības dienaskārtībā šis jautājums nonācis salīdzinoši nesen. Mobings var
būt fizisks, verbāls, izstumšanas jeb klusuma mobings, kā arī mobings,
izmantojot tehnoloģijas.
Mobinga sekas var iespaidot bērna dzīves uztveri, attīstību un personības
veidošanos. Tas, galvenokārt, izraisa psiholoģiskas un emocionālas problēmas,
bet mobinga sekas var būt arī fiziski miesas bojājumi un traumas. Bērniem,
mobinga upuriem, ir vairāk negatīvu domu un sajūtu par sevi nekā bērniem, kas
nav to izjutuši. Mobinga upuri vainu meklē sevī, tāpēc šiem bērniem rodas
vainas apziņa un ir zems pašvērtējums. Sajūta, ka „ar mani kaut kas nav
kārtībā” un „es nevienam neesmu vajadzīgs”, var atstāt sekas nākotnē.
Diskusija notiks 7. aprīlī plkst. 15.00. To būs iespējams vērot tiešsaistē ministrijas un biedrības Facebook lapās. Ikviens interesents aicināts diskusijas laikā iesūtīt savus
jautājumus!
No comments:
Post a Comment