Skolas direktore: Ir jāciena skolotāju brīvais
laiks!
Nezvanīt uz skolotāja privāto tālruņa numuru,
nerakstīt īsziņas ar jautājumiem par mājasdarbiem vēlu vakarā vai brīvdienās,
nepievienot draugos sociālajos tīklos – tie ir tikai daži no noteikumiem, kas
tiek ievēroti King's College Britu skolas Latvijā. Skolas direktore Adele
Stenforda (Adele Stanford) uzsver, ka viens no veiksmīgas savstarpējās
komunikācijas stūrakmeņiem ir citu cilvēku brīvā laika cienīšana. Viņa skaidro,
ka arī skolotājiem ir virkne lietu, kas jāievēro, piemēram, regulāra vecāku
informēšana par viņu bērnu gaitām un paveikto, izmantojot īpašu aplikāciju,
turklāt, vairāk daloties ar pozitīvajām lietām, pieaug arī vecāku uzticības
līmenis un samazinās uzdoto jautājumu skaits.
Aptaujāt un izvēlēties vienotu komunikācijas formu
Pandēmijas laiks
un attālinātās mācības nojauca robežas starp darba stundām un brīvo laiku,
tāpēc daudzi skolotāji saskārās ar situācijām, kad jautājumus par mājasdarbiem
saņēma zvanu vai īsziņu formā vēlu vakarā vai brīvdienās. Mūsu skolā šādas
situācijas ir retums, lai gan, protams, tās nav neiespējamas. Tomēr ir
ieguldīts daudz laika, lai atrastu ērtāko un visiem piemērotāko komunikācijas
formu, lai saprastu, kādu informāciju nepieciešams sūtīt un kādu – nē.
Sākotnēji sūtījām vecākiem gan vēstules, gan e-pastus, bet ar laiku secinājām,
ka jāvienojas par vienu komunikācijas formu. Veicām aptauju, jautājot, kādu
informāciju vecāki vēlas saņemt, kādā formātā u.tml. Rezultātā vienojāmies par
aplikāciju ClassDojo, ko ērti lietot
visām iesaistītajām pusēm. Vecākiem nav jālasa gari e-pasti, turklāt, nav
risks, ka tie pazudīs mēstuļu jeb spama kastītē. Šī aplikācija noder gan grupas
ziņām, gan individuāliem paziņojumiem, kā arī pavisam īsiem atgādinājumiem.
Privātuma politika un komunikācija tikai darba laikā
Ar aplikācijas
starpniecību vecākiem varam sniegt iespēju ielūkoties mācību norisē, daloties
ar bildēm. Vecākiem ir iespēja aplūkot bildes, taču nav paredzēts tās lejupielādēt vai dalīties ar tām. Turklāt, lai
nepārkāptu privātuma noteikumus, esam vienojušies, ka vecāki var dalīties tālāk
ar tām bildēm, kurās ir tikai viņu bērns. Pievienojoties aplikācijai lietotāju
pulkam, vecāki piekrīt arī skolas izstrādātajiem datu aizsardzības noteikumiem.
Ja vecāki jūtas informēti, sarūk arī jautājumu skaits, ko viņi uzdod
skolotājiem. Vēl viens noteikums, kas ir spēkā mūsu skolā, nosaka, ka mēs neko
neizsūtam pēc 17.00. Arī vecāki ņem vērā, ka skolotājs izlasīs ziņas un
atbildēs darba laikā.
“Nedraudzēties” sociālajos tīklos
Kopīgi
vienojoties par būtiskākajiem komunikācijas noteikumiem, ikdienā ir daudz mazāk
pārpratumu. Arī attālināto mācību laikā bija vien daži gadījumi, kad skolotāji
un vecāki komunicēja ārpus darbus laika. Kopumā maksimāli cenšamies nodalīt
darbu un privātumu, jo pedagogiem, kā ikvienas citas profesijas pārstāvjiem, ir
tiesības uz privātumu. Skolotāji un vecāki nevar būt “draugos” arī sociālajos
tīklos – tas palīdz saglabāt profesionalitāti, jo uzskatām, ka vecākiem un
skolēniem nav jāredz bildes no pedagoga atpūtas brīžiem. Ja vecāki un skolotāji
bijuši sociālo tīklu “draugi” pirms tam, laikā, kad bērni mācās mūsu skolā,
lūdzam “draudzību” pārtraukt. Iespējams, šis noteikums izklausās sarežģīti, bet
tas palīdz un galu galā – tie ir tikai sociālie tīkli.
Netiek dots skolotāju privātais telefona numurs vai
e-pasts
Starp citu,
vecākiem netiek dots skolotāju privātais telefona numurs vai e-pasts. Ja vecāki
vēlas sazvanīt skolotāju, viņi vispirms sazinās ar skolas lietvedi, kas nodod
ziņu skolotājam. Un skolotājs, protams, darba laikā atzvana no skolas tālruņa,
ne sava privātā. Nepieciešamības gadījumā arī e-pastu saziņa notiek tikai no
viena skolas e-pastu uz citu. Mēs ļoti cienām un sargājam skolotāju laiku, arī
vasarās ļaujam pilnvērtīgi atpūsties. Zināmā vērā tas rada lielāku slogu
vadības komandai, bet enerģijas pilni un atpūtošies pedagogi ir liela vērtība.
Dalīties ar pozitīvo informāciju
Noteikti vēlos
uzsvērt, ka, veiksmīgas komunikācijas elements, ir arī dalīšanās ar pozitīvajām
ziņām – par bērnu paveikto, sasniegumiem un panākumiem, lai neveidojas
situācijas, kad ziņa no skolas uzreiz tiek uztverta kā signāls, ka kaut kas ir
atgadījies. Arī reizēm, kad rodas kā problēmsituācija, ir svarīgi to komunicēt
pareizi – nesakot “jūsu bērnu izdarīja to un to”, bet uzsverot, ka “mēs būsim
pateicīgi, ja ievērosiet mūsu skolas vērtības” u.tml. Tāpat ir svarīgi lietot
jēdzienus “mēs”, “komanda”, lai atgādinātu, ka bērnu izglītība ir mūsu kopējais
mērķis. Patiesībā ieguldām arī daudz laika, lai skaidrotu skolas kultūru un
vērtības, to, kā ir būt daļai no mūsu skolas. Rezultātā bērni ir lepni būt daļa
no visa lielā kopuma. Patiesībā jau mēs neesam nemaz tik lieli – skolā mācās vairāk
nekā 300 skolēni vecumā no 2 līdz 15 gadiem.
Atjaunot komunikācijas kultūru pēc attālinātajām
mācībām
Uzskatu, ka
līdzīgus komunikācijas noteikumus var ieviest jebkurā skolā, arī lielā. Tomēr,
neraugoties uz skolēnu skaitu, mainīt komunikācijas un skolas kultūru kopumā
nav viegls uzdevums. Ir teiciens, ka “kultūra apēd stratēģiju brokastīs”,
proti, ja nebūs izkopta kultūra, būs grūti iedzīvināt attīstības vai citas
stratēģijas. Šobrīd, atsākoties mācībām klātienē, mūsu primārais uzdevums ir
atjaunot komunikācijas kultūru. Un to var panākt ar maziem solīšiem – skolotāji
gaitenī sveicina katru skolēnu, uzrunājot vārdā. Skolēni var izvēlēties, kā
uzrunāt skolotāju, piemēram, daži mani sauc par Adeles kundzi, daži – par
Stenforda kundzi.
Kā jau minēju,
pārmaiņas iespējamas ikvienā skolā, taču viss jādara pakāpeniski. Nav jātaisa
revolūcija, jāsāk ar mazāk lietām – izmaiņām, kuras var redzēt uzreiz. Un
regulāri monitorēt, kā vecāki, bērni un pedagogi reaģē uz šīm izmaiņām. Arī
mūsu skolā viss nav ideāli un gadās dažādas situācijas un arī mēs reiz sākām ar
pirmajiem soļiem. Skolotāja darbs nav viegls nevienā skolā, bet vienlaikus tā ir
fantastiska profesija.
Autore: King's College Britu skolas Latvijā
direktore Adele Stenforda (Adele Stanford)
No comments:
Post a Comment