Pedagoģe: Bērns ir ne
tikai ģimenes, bet arī skolotāju spogulis
Ir sācies jaunais mācību gads, ko šoreiz pavada gan
prieks par iespēju apmeklēt skolu klātienē, gan bažas par tā turpmāko norisi,
gan dažādie viedokļi par skolēnu testēšanu un masku nēsāšanu. Tas aktualizējis
arī jautājumu par savstarpējo cieņu starp pedagogiem, vecākiem un skolēniem. Privātās
vidusskolas “Patnis” pedagoģe, Neatkarīgās izglītības biedrības pārstāve Santa
Iesmiņa uzsver, ka tikai cieņpilni sadarbojoties iespējamas veiksmīgs
izglītības process. Viņa atgādina, ka sensitīvās situācijās katram ir tiesības
uz savu viedokli un vienlaikus arī pienākums – uzklausīt un pieņemt citu
cilvēku viedokļus.
Uzticēšanās, otra pieņemšana un pašapziņas
stiprināšana
Savstarpējo
cieņu un komunikāciju starp pedagogiem, vecākiem un skolēniem būtiski ietekmē
paaudžu atšķirības – kamēr lielākā daļa pedagogu ir vienas paaudzes pārstāvji,
daļa skolēnu vecāku jau pārstāv citu paaudzi, bet bērni – vēl nākamo. Tas
nozīmē, ka katrai no minētajām grupām ir atšķirīgas vērtības, pieredze un
skatījums uz lietām. Un pedagogs visā šajā kopumā darbojas kā žonglieris, cenšoties stāvēt pāri visām
atšķirībām. Lai veidotu cieņpilnas attiecības ar skolēniem un viņu vecākiem,
pedagogiem pirmkārt jāciena pašiem sevi. Tieši spēcīga pašapziņa sekmē arī citu
izglītības procesā iesaistīto pušu uzticēšanos. Sekmīgs izglītības process nav
iedomājams bez uzticēšanās, otra pieņemšanas un savas pašapziņas stiprināšanas.
Viens mērķis - izglītots skolēns un labs cilvēks
Pandēmija ir
radījusi neierastu situāciju, bet dzīve mums visu laiku piespēlē neordināras
situācijas, kas var novest pie viedokļu atšķirībām. Jāņem vērā, ka skolā jeb
izglītības procesā mācās visas iesaistītās puses – arī pedagogi un vecāki.
Sensitīvās situācijās skolotājiem, skolēniem un vecākiem ir tiesības uz savu
viedokli, bet vienlaikus arī pienākums uzklausīt un pieņemt citus viedokļus.
Tāpat jāatceras, ka mums visiem ir viens mērķis – izglītots skolēns un labs
cilvēks. Lai to sasniegtu, jānoliek malā vēlme pamācīt un pārmācīt otru
cilvēku.
Svarīgi spēt nošķirt cieņu un bailes
Runājot par
savstarpējo cieņu, bieži izskan frāze, ka agrāk skolēni vairāk cienīja
skolotājus, taču es aicinātu nejaukt bailes un cieņu. Kā vairākkārt norādījusi
Latvijas Universitātes profesore Zanda Rubene – padomju un postpadomju
izglītības telpā skolēni nereti baidījās no skolēniem, diemžēl daļa baidās
joprojām, bet svarīgi spēt nošķirt cieņu un bailes. Ja skolēns nebaidās no
pedagoga, tas uzreiz nenozīmē, ka viņš skolotāju neciena.
Visām iesaistītajām pusēm ir cieņpilni jāsadarbojas
Veicot nelielu aptauju
par to, kurš ir atbildīgs, lai skolēni cienītu gan pedagogus, gan savus
vienaudžus, populārākā atbilde bija – gan ģimene/vecāki, gan pedagogi, bet
primāri tā ir ģimene. Bērns ir ne tikai ģimenes, bet arī pedagogu spogulis.
Pandēmijas laika mācības prasa daudz no visām iesaistītajām pusēm, bet esmu
pārliecināta, ka ir iespējams gan sasniegt kopīgos mērķus, gan saglabāt foršas
attiecības. Visām iesaistītajām pusēm ir cieņpilni jāsadarbojas – citādi nav
iespējams.
Redzēt cauri paaudžu atšķirībām
Un cieņai jābūt
visos virzienos. Arī pedagogiem jāciena skolēni. Pārstāvu pedagogu paaudzi, ko
dēvē par jaunajiem skolotājiem, un arī man reizēm ir sarežģīti saprast skolēnu
paaudzi, kas tomēr augusi atšķirīgā vidē un informatīvajā telpā. Taču ne jau
bērni ir pie vainas, tie ir šo laiku raksturojošie elementi – tehnoloģijas,
orientēšanās uz sevi un reizēm arī pārprastā demokrātija. Pedagogiem ir jāspēj
saredzēt bērnu cauri šiem elementiem un atmest paaudžu atšķirības. Lai kā
mainītos tehnoloģijas, paaudzes, sabiedrības attīstība, mums jāatceras, ka
nemainīgi esam cilvēks cilvēkam. Mēs neko neiegūsim savstarpēji vainojot viens
otru. Ja spēsim patiesi cienīt un pieņemt viens otru, tad arī pandēmija un
citas nestandarta situācijas neko nespēs ietekmēt.
Autore: Privātās vidusskolas “Patnis” pedagoģe,
Neatkarīgās izglītības biedrības pārstāve Santa Iesmiņa
No comments:
Post a Comment