Nelda
Jaunzeme,
Rūjienas vidusskola
Rūjienas vidusskola
Vēloties izrauties no skolas sadzīviskās
ikdienas, lai iegūtu laiku, kas neizbeidzas līdz ar zvanu, lai “izkāptu no
ierastās taciņas”, lai paskatītos uz savu skolas dzīvi no malas un koncentrētos
uz “lielajām” lietām – skolas vīziju, attīstību, vērtībām - , jo dinamiskajā
ikdienas tempā tas nav iespējams, mēs, skolas vadība, uzrunājām
savus kolēģus doties kopā ar mums trīs dienu un nakšu garumā pietiekošā
attālumā no skolas un mājām, lai nebūtu kārdinājuma vakarā aizskriet palūkot,
kā tad klājas mīļajiem.
Visiem izsūtījām ielūgumu, kurā bija
lasāms:
“Ja Tu esi Rūjienas vidusskolas
pedagogs,
kas
apzinās, ka skola ir tik laba, cik labi ir tās skolotāji,
-kam ir svarīgi piedalīties skolai būtisku lēmumu pieņemšanā,
-un Tavas mīļākās frāzes nav “man vienalga” un “kā liksiet, tā darīšu”
-un lai arī alga par darbu ir svarīgs faktors, Tavs lielākais gandarījums ir skolēnu panākumi,
-un Tu esi gatavs/a atstāt savas puķu un tomātu dobes ģimenes locekļu pārziņā uz dažām dienām jūnijā, tad ..
..
mēs, skolas vadība, no sirds priecāsimies kopā ar Tevi aktīvi domāt, mācīties,
diskutēt, rast jaunas idejas mūsu kopīgajam darbam un mazliet arī atpūsties Rūjienas
vidusskolas pedagogu VASARAS RADOŠAJĀ NOMETNĒ trīs diennaktis skaistajā
Skangaļu muižā.”
Varbūt
rīdzinieki to nesapratīs, bet dārzs un dobes pavasarī un rudenī tiešām ir
svarīgi, tā ka nav nekāds joks organizēt pedagoģiskus pasākumus jūnija otrajā
pusē, kad lielākā daļa skolotāju var doties savās aktīvās atpūtas un dārzu
meditācijas gaitās. Un līdz ar pārējiem nosacījumiem ielūgumā vēlējāmies jau
mazliet gan iezīmēt tematiku, par ko runāsim, gan ieinteresētības pakāpi, kāda
būs nepieciešama; tā teikt, nevarēs doties mājās ar apziņu: “nu beidzot
pateica, kā jādara” vai tikpat labi ar vilšanos: “paši viņi nezina, kā vajag,
ko tad vēl no mums prasa”.Mūsu skolā tikpat kā nav pedagogu, kas mīlētu lietot
šīs frāzes, tomēr – dažkārt tās nākas dzirdēt.
Lai
arī ticējām, ka viss izdosies lieliski,
rezultāts bija vēl labāks, kā gaidījām. Pieteikšanās bija jānoslēdz jau otrās
dienas pēcpusdienā, diemžēl visi nevarējām doties uz šādu nometni, jo pavisam
esam gandrīz 70 pedagogi, un tad tas būtu ne tikai astronomiski dārgi, bet arī
neizdotos realizēt sākotnējo ieceri – nometnē esam ne vairāk kā 22 – 24, lai
tiešām ikviens var dalīties domās, izteikties, lai grupu darbs ir produktīvs.
Nometnes
iesākumā ieplānojām kursu par domāšanas prasmēm, kur pieaicinājām profesionālu
lektoru, kas dalījās savā praktiskajā skolu darba pieredzē, atsvaidzināja
piemirstos un palīdzēja apgūt jaunus paņēmienus, kā domāt, vērtēt, plānot
produktīvāk. Brīnišķīgās lektores iedvesmoti, turpinājām paši strādāt un,
izmantojot jauniegūtās prasmes, domāt par to, kā mums visiem turpmāk būt, lai
skolēnam dotu tieši to, kas viņam nepieciešams, lai katrs mūsu skolā justos kā
vērtība. Atbilstoša
Laiks
bija saplānots no deviņiem rītā līdz astoņiem vakarā, kolēģi pēc tam atzinās,
ka ar šaubām sākumā lasījuši dienas plānu – diez vai nu izdosies tik intensīvs
darbs, galva taču “neņems pretī”. Taču apstiprinājās mūsu pieņēmums –
izraujoties no ikdienas, ļaujoties diskusijām un maksimāli koncentrējoties
kopīgajai tēmai laikā, kad kāds cits padomā par garšīgu ēdienu un neviens citas
sfēras darbs negaida blakus nepadarīts, var īsā laikā izdomāt un izdarīt daudz.
Neatsverams ieguvums ir arī kolektīva kopābūšanas iespēja, kas pozitīvi ietekmē
komandas veidošanos. Teiksiet, mēs tur nebijām viss kolektīvs. Jā, piekrītu!
Taču gala lēmumus mēs nepieņēmām tur, mums bija iespēja runāt par lietām, kam
ikdienā pietrūkst laika, iespēja izdomāt idejas, kas varētu palīdzēt risināt
problēmas, galu galā – palīdzējām viens otram saņemt drosmi šīs problēmas arī
saredzēt. Un tagad mēs būsim nevis dažas balsis, kas mēģina runāt par to, kā
vajadzētu, bet jau divi desmiti vēstnieku,
kas bija klāt kādu ideju rašanās mirklī. Līdz ar to pedagogu kolektīvā un visā
skolā varēsim pamatotāk iedzīvināt vērtības, kas nebūs tikai uzrakstīti vai
izteikti vārdi, kas tikpat ātri, kā ieraudzīti vai izdzirdēti aizmirstas, bet
nosauktās vērtības kļūs par jēgpilniem jēdzieniem.
Rūjienas
vidusskolā šogad vairāk kā citkārt domāsim par ATBALSTU, LĪDZATBILDĪBU,
TOLERANCI un KOMUNIKĀCIJU. Šie jēdzieni iezīmē gan vērtības, kas mums svarīgas,
gan problemātiskās jomas, kurās nepieciešama rīcība. Jāsāk ar kopīgu
definēšanu, ko tad ikviens – skolotājs, skolēns, vecāks – saprot ar šiem
jēdzieniem, jāizvirza mērķi, ko gribam sasniegt šogad par to domājot,
diskutējot, un jāsaprot, kā rīkosimies, lai tos sasniegtu.
Šodien stāstījām vietējā laikraksta redaktorei par visādām
labām lietām, kas mums šogad skolā būs, un viņa jautāja: “Bet kā tad jūs to
panāksiet, vai tad nav tā, ka skolotāji ir pārslogoti, piekusuši?” Nesen
Facebook lasīju, kādas jaunas māmiņas ierakstu: “Ar bažām lūkojos meitas (un
citu bērnu) izglītības iespējās! Pašai laikam jākļūst par visu priekšmetu
skolotāju...”, ko bija ierosinājusi kāda skolas kolektīva atklātā vēstule par
jauno pedagogu algu modeli apmēram tādās noskaņās – gaiša nākotne negaida ne
lielās, ne mazās skolas, viss būs tikai sliktāk, vēl visādi pedagoģiskie termini,
skaitļi, procenti, vienvārdsakot, daudz dažādu detaļu, kas ar skolu nesaistītam
cilvēkam var radīt tiešām tikai tādu sajūtu, ka skolotāji tikai vergo, labākā
daļa darbu jau pametuši, bet atlikušie to izdarīs rudenī, kad “ies vaļā”
jaunais modelis.
Nemaz nepretendēju vērtēt algu modeli, tas ir patiesībā tikai
viena maza daļa no visa, kas ietekmē tieši izglītošanās procesu skolā! Nē, nepārprotiet,
skaidrs, ka nauda skolas pastāvēšanai ir svarīga, ka pienācīga alga par darbu
jāsaņem, bet uzdrošināšos apgalvot, ka ne jau algas lielums visvairāk ietekmē
izglītības procesu skolā. Bet diemžēl, ja runa ir par skolu, tad medijos
pārsvarā lasāmi raksti par šo tēmu; tiem noteikti ir mērķis gūt sabiedrības
atbalstu skolotāju algu paaugstināšanai, vairāk līdzekļu atvēlēšanai izglītības
kvalitātes paaugstināšanai, bet, manuprāt, tie rada pretēju efektu.
Pedagogiem sociālo tīklu lietotāji pārmet klusēšanu reizēs,
kad uzvirmo “skolu jautājumi”: tikumības grozījumi, pedagogu algas,
centralizēto eksāmenu rezultāti u.tml. Acīmredzot pedagogi pietiekoši nestāsta
par savu labo praksi tā, lai sabiedrība dzirdētu un zinātu, ka Latvijā ir daudz
labu skolotāju, kam ir mūsdienīgas idejas, savs viedoklis, kas nav tikai “sistēmas
cilvēki”, kas ieraduši strādāt pēc parauga un to pašu sagaidīs arī no
skolēniem, kas nemitīgi mainās laikam līdzi, nepazaudējot būtiskāko un
iedzīvinot savā darbā jauno. Varbūt vienkārši jāatrod laiks un jāmeklē
atbilstoša forma, kādā par to stāstīt, rakstīt, filmēt, jo KO stāstīt ir,
jāizdomā tikai KĀ, lai sadzirdētu.
Mācību gads ir sācies; ir īstais brīdis nekavēties izstāstīt
vismaz vienu labās prakses piemēru, cerot, ka to sadzirdēs īpaši tie, kam
šķiet, ka “ar skolām jau mums kopumā ir pavisam švaki”, jo tā nav!
Par
noorganizēto pedagogu vasaras nometni saņēmām neskaitāmus paldies no kolēģiem par iespēju būt kopā, sajusties piederīgam, būt
klāt nozīmīgās sarunās un vēl, un vēl. Vienā no pedagogu gada noslēguma
atskaitēm izlasījām: “Paldies par Rūjienas vidusskolas pedagogu vasaras
semināra organizēšanu un iespēju tajā
piedalīties! Tieši šādi pasākumi mums visiem (man arī) liek apzināties
sadarbības un individuālās ieinteresētības nozīmi it visā, kas saistās ar mūsu
skolas dzīvi.”
Šoreiz
minēju vienu piemēru par to, kā mēs skolā paši mācāmies, jo uzskatām, ka
skolotājam nonākt kaut kā jauna apgūšanas procesā ir ļoti vērtīgi, lai izjustu
skolēna mācīšanās ceļu.Rūjienas vidusskolā ir vēl pastāstīšanas vērtas lietas –
ne tikai skolotāji mācās pasākumos ar nakšņošanu, mums ir jau vairāku gadu
pieredze vides mācību ekspedīciju organizēšanā, kur skolēni aptuveni 20 līdz 60
dalībnieku grupās (atkarīgs no skolēnu skaita paralēlklasēs) kopā ar pedagogiem
dodas uz divām dienām mācīties dabā dažādu mācību priekšmetu nodarbībās un
citās sportiskās un mākslinieciskās aktivitātēs. Vēl mēs jau 45 gadus esam
mūzikas virziena skola, un nu jau piekto gadu ikviens skolēns (līdz tam skolēni
jau sākumā tika uzņemti “mūziķu” un “nemūziķu” klasēs) pirmajā klasē uzsāk kāda
mūzikas instrumenta apguvi, un visi turpina to vismaz trīs gadus, pēc tam apmēram
trešdaļa no visiem muzicē visus deviņus pamatskolas gadus. Bet par to –
citreiz!
Foto: Skangaļu muiža, www.viamichelin.com
Foto: Skangaļu muiža, www.viamichelin.com
No comments:
Post a Comment