Skolu direktori kā ugunsdzēsēji
Mūžizglītības un kultūras
institūta VITAE padomes vadītāja, Neatkarīgās izglītības biedrības pārstāve Aija
Melle
Jaunais mācību gads rit pilnā sparā, un ir
liels prieks, ka lielākā daļa skolēnu mācās klātienē. Pedagogi un skolu
direktori ir darījuši visu iespējamo, lai bērni varētu atgriezties klasēs, par
ko viņiem pienākas liela pateicība, tomēr līdz ar mācību sākumu rūpes nav
beigušās. Ja iepriekš daudz un plaši tika runāts par pedagogu
izdegšanu, tad šobrīd laiks pievērst uzmanību skolu vadītājiem, jo papildus
ikdienas rūpēm viņiem jādomā arī par komunikāciju ar vecākiem, skolēnu
testēšanas organizēšanu, epidemioloģisko drošību, pedagogu trūkumu un daudziem
citiem jautājumiem. Skolu direktori šobrīd ir ierauti pienākumu karuselī, tomēr
svarīgi uz brīdi no tā izkāpt, lai saredzētu kopējo bildi un spētu sniegt
atbalstu skolēniem, pedagogiem un vecākiem.
Šobrīd lielu
daļu skolu vadītāju ikdienas aizņem jautājumi, kas saistīti ar vīrusa
izplatības ierobežošanu – skolēnu testēšanu, telpu ventilāciju u.tml. Klausoties
un lasot par ķibelēm ar skolēnu testēšanu, pārņem dīvaina sajūta –
laboratorijas nevar vai dara, cik var, taču skolai ir jāvar, un skola ir tā,
kas šo procesu noved līdz galam, jo citādi visam pārējam nav jēgas. Skolu
darbinieki brauc pēc testiem, marķē tos, klašu audzinātāji pilda medicīnas
darbinieku funkcijas, un tā varētu turpināt vēl un vēl. Katrai skolai ir savi
piemēri par to, kā notiek šis process un kāda tiek ir komunikācija par
testēšanas rezultātiem. Bieži šī informācija tiek saņemta no ģimenēm, un
pedagogiem jāpaļaujas uz skolēnu un viņu vecāku godaprātu. Vērojot šo procesu
no malas, šķiet dīvaini, ka četras laboratorijas nevar savlaicīgi izvērtēt savu
kapacitāti un modelēt procesu. Ir pagājušas nepilnas divas nedēļas un tiek
meklēts jauns, laboratorijām atvieglots variants, kaut slimība negaida un daļa
skolēnu jau ir karantīnā.
Skola zināmā mērā
ir sabiedrības spogulis, atklājot arī neviennozīmīgo attieksmi pret vakcināciju.
Rodas jautājums, ko darīt iestādes vadītājam, ja paši pedagogi vai skolas
medmāsa ne tikai neatzīst vakcinēšanos, bet aktīvi atbalsta antivakseru kustību
un aģitē skolēnus pret testu nodošanu? Dzirdam, ka skolām piešķirta autonomija
šajos jautājumos un direktoriem ir tiesības pieņemt lēmumus par karantīnu
u.tml., taču ko nozīmē autonomija, ja realitātē iestādes vadītājam visi savi
lēmumi un dažās situācijās pat katrs solis jāsaskaņo ar pašvaldību? Kopumā šī
situācija radījusi lielu stresu un papildus slodzi.
Turklāt
vakcinācija nav vienīgā problēmsituācija. Mācību gads jau sācies, taču visā
valstī pirmsskolas izglītības iestādēs un vispārizglītojošās skolās joprojām ir
daudz pedagogu vakanču, un skolu vadītāji ir spiesti meklēt skolotājus. Par
pedagogu trūkumu Latvijas izglītības sistēmā runājam jau sen, taču pandēmijas
laikā šīs problēmas samilzušas un saasinājušās vēl vairāk. Sarežģītā situācija izglītības
iestādēs mudina domāt par agrāku došanos atpūtā tos pedagogus, kuri ir
pirmspensijas vecumā. Manuprāt, par pedagogu sagatavošanu un nodrošinājumu jādomā
daudz nopietnāk, apzinoties situāciju un definējot šo jautājumu kā prioritāti
valsts līmenī. Varbūt tomēr pienācis laiks noteikt, ka tiem, kuri studē
pedagoģiju par valsts līdzekļiem, vismaz 3 gadus pēc studiju beigšanas
jānostrādā skolā?
Daudzu akūto
problēmu ietekmē kompetenču izglītības pilnveide diemžēl palikusi fonā. Skolu
vadītāji stāsta, ka vadības sanāksmes paiet, izstrādājot kārtējos normatīvos
aktus, kā arī rīcības plānus īpašajām situācijām, un nav garantijas, ka kādā
brīdī nebūs atkal citi nosacījumi un viss nesāksies no jauna.
Liela daļa skolu
vadītāju šobrīd strādā kā ugunsdzēšanas režīmā. Papildus tam šobrīd nozīmīgu
vietu iestādes vadītāja darbā aizņem komunikācija ar vecākiem, kuriem ir dažāda
izpratne par mācību procesu un attieksme pret skolēnu testēšanu. Skolu vadītāji
ikdienā saskaras ar cilvēkiem, kuri neapzinās, ka testēšana ir vienīgais veids,
kā droši mācīties klātienē, un saņem daudz vēstuļu, kuras acīmredzami
sastādītas ar juristu līdzdalību u.tml. Direktoriem lieti noderētu juristu
palīdzība, lai atbildētu uz šīm masveidā tiražētajām vēstulēm.
Sarunās
izglītības iestāžu vadītāji pauž viedokli, ka novadu pašvaldības un izglītības
pārvaldes reizēm neizprot skolu darba slodzi septembrī, jo izvirza sakāpinātas
un formālas prasības. Izglītības kvalitātes valsts dienests (IKVD) kursu
ietvaros drīzumā organizēs sarunu ar skolu vadītājiem par tēmu “Būtiskākais par
izglītības iestāžu darbības un izglītības programmu plānošanu, īstenošanu,
pārraudzību un pilnveidi”, taču ir pašvaldības, kurās jau septembra sākumā visi
mērķi, prioritātes un uzdevumi ar kvantitatīviem un kvalitatīviem rādītājiem
iesniegti un saskaņoti. Jautājums - tie ir formāli vai pēc būtības? Daudzās
pašvaldībās izglītības pārvaldes prasa līdz 20. septembrim iesniegt
pašnovērtējuma ziņojumus, izstrādātus pēc jaunās metodikas, kaut IKVD
organizētajos kursos vēl un vēlreiz tiek uzsvērts, ka šogad, zinot sarežģīto situāciju,
pašnovērtējuma ziņojumus var iesniegt līdz 1. novembrim. Iespējams, šis ir
daudz reālāks datums pašnovērtējuma ziņojuma iesniegšanai, jo Skolas padomes,
kuras saskaņo ziņojumus, tiek veidotas tikai septembra beigās un arī
pašvaldībai ziņojuma izskatīšanai pēc būtības nepieciešams laiks.
Bieži vērojams,
ka dažādu institūciju (IZM, SPKC, laboratoriju, ģimenes ārstu u.c.) lēmumi ir
nepārdomāti vai pieņemti pēdējā brīdī, rīcība - nesaskaņota, un mainīgajā situācijā
izglītības iestādes vadītājam ir grūti pieņemt stabilus, ilgtermiņa lēmumus,
lai gan skolēni, darbinieki un vecāki katrā situācijā gaida argumentētu un
skaidru atbildi tieši no iestādes vadītāja. Izglītības un zinātnes ministrija
sniedz rekomendācijas, taču, neraugoties uz šo atbalstu, direktori bieži jūtas
vieni. Populārais sauklis – vadītājs atbild par visu – šobrīd īsti nedarbojas.
Turklāt ne katrs iestādes vadītājs problēmu gadījumā ir gatavs vērsties ar savu
jautājumu ministrijā. Šoreiz ir tas brīdis, kad nozares politikas veidotājiem
jābūt proaktīviem un jādomā, kā palīdzēt celt skolu vadītāju kapacitāti,
piesaistot papildu resursus, sniedzot psiholoģisku, juridisku un cita veida
atbalstu, kā arī maksājot par nesamērīgi lielo papildus darbu.
Valsts un
pašvaldību līmenī jādara viss, lai skolu direktori varētu koncentrēties uz
mācību procesu. Šobrīd viņi ir ierauti karuselī un vārda tiešā nozīmē – jūtas kā
amerikāņu kalniņos. Bet vadītājam ir jāsaglabā miers, lai radītu drošības
sajūtu savā skolā un nepārnestu stresu uz pedagogiem, skolēniem un viņu
vecākiem. Vai ir jēga vienkopus uzskaitīt visu, kas šobrīd gāžas pār skolām un
to vadītājiem laikā, kad sabiedrība gaida klātienes mācības par katru cenu un
labu izglītības kvalitāti katrā skolā? Tiekoties ar skolu vadītājiem vasarā,
uzklausot direktorus, runājoties ar daudziem vadītājiem mācību gada sākumā un
lasot, ka pieredzējusi vadītāja jau septembra sākumā raksta: “Lupatīga sajūta,
jo ik zvans nes jauninājumus un neskaidrības. Neko nejautājiet par jauno
saturu, skolotāju profesionālo pilnveidi un citām vēsmām! Cik ilgi izturēsim?
Nezinu. Kur paliek mācību process par visu varu klātienē, ja ir tik daudz
“nezinu” un tik daudz negatava?” Kolēģi uzdod jautājumu – ko darīt?
Manuprāt,
atbilde jāmeklē visiem kopā – pirmkārt, jāuzklausa iestāžu vadītāji, jāuzticas
viņiem, un visām institūcijām kopīgi jāmeklē risinājums, lai realizētu pašu
svarīgāko – kvalitatīvu izglītību mūsu bērniem.
No comments:
Post a Comment